Dreikönigsdampf-matka, 3. päivä

Ensimmäisen varsinaisen höyryveturipäivän aamu oli vielä pimeä, kun kävelin hiljaisen Tübingenin läpi rautatieasemalle. Muut olivat jääneet hotellille nukkumaan.

Asemalla oli melkoinen vilinä, vaikka oli lauantaiaamu. Kaksikerrosvaunuston edessä olikin nyt 143-sarjan veturi, joka rakennettiin 1980-luvulla Itä-Saksassa, ja sen käyttö on jatkunut Saksojen rautatieyhtiöiden yhdistyttyä. Sekä HzL:n että DB ZugBus -yhtiön 650/RS1:siä tuli ja meni.

Kivihiilen tuoksua seuraamalla löysin Eisenbahnfreunde Zollerbahnin, myöhemmin EFZ, höyryveturin sarjaa 52, tosin ilman savunnostopeltejä. Tämä runsaslukuinen sarja on rakennettu toisen maailmansodan aikaan halvalla ja nopeasti, ja sotavetureiksihan niitä kutsutaan.

Päivä valkeni hiljalleen, ja menin kuvaamaan 52 7596:n aseman länsipuolelle, kun se oli lähdössä vetämään museojunaa reitille Tübingen – Eyach – Hechingen – Gammertingen – Sigmaringen – Balingen – Hechingen – Mössingen – Tübingen.

Asemalla oli myös P8 2455 Posen, preussilainen höyryveturi vuodelta 1919, joka oli käytössä Romaniassa 1926-1974. Se ei ole EFZ:n veturi, vaan ylläpitäjä on Länderbahnreisen, ja sen tallipaikka on Dieringshausenin rautatiemuseolla.

Kolmas museokone oli 1960-lukuinen kevyt dieselveturi V100 2335. Nämä moneen käyttötarkoitukseen sopivat veturit jaettiin myöhemmin sarjoihin 211, 212 ja 213. (Asemalla oli muuten myös 212-yksilö, joka odotteli ilmeisesti tulevan viikon työtehtäviä.)

V100 oli tuotu korvaamaan vioittunutta 64-sarjan Bubikopfia.

Aamuntorkutkin ehtivät katsomaan, kun P8 veti ja V100 työnsi matkaan toisen museojunan, jota seurasimmekin melkein koko päivän. Sen reitti oli Tübingen – Mössingen – Hechingen – Balingen – Schömberg – Balingen – Sigmaringen – Gammertingen – Hechingen – Mössingen – Tübingen.

Ensimmäinen kuvauspaikka Hechingenissä olikin aikataulullisesti lauantain kohokohta. Siellä kaksi eri rataosaa risteää: Niillä on erilliset, mutta vierekkäiset asemat, ja yksi rata ylittää toisen kylän itälaidalla. Museojunat olivat risteyskohdassa täsmälleen samaan aikaan siten, että P8+V100 ylitti 52:n siltaa pitkin!

Savisella pellolla oli junia vastaanottamassa useita kymmeniä valo- ja videokuvaajia, kaikki siististi kuvausrintamassa. Savi juuttui kenkiin, onneksi ei päinvastoin.

Schömbergissä rata kulki teollisuuslaitoksen vieritse. Tehtaalta lähti myös köysirata, jonka kuuppavaunujen kuljettama materiaali jäi arvoitukseksi. Juna oli hieman liian nopeasti paikalla veturi&kuuppa-yhteiskuvaa ajatellen.

Juna ylitti Stauseen muutamaan otteeseen kuvausajon merkeissä, ja kiipesi sen jälkeen pääteasemalle mäkeä, jossa olimme kuvaamassa. Sitten se vaihtoi suuntaa ja palasi Balingeniin.

Vastarinteessä olevan leirintäalueen seisakkeella sain kuvan, jossa oli V100 vetämässä, ja muutama paikallisliikenteen Silberlinge-vaunu perässä, ja höyryveturi pukkaamassa. Kyllä sellaista on varmasti oikeastikin aikoinaan nähty, mutta nyt ainakin ravintolavaunu pilasi kokonaisuuden. En silti valita.

Vielä Frommernissa saatiin kuva pellon yli, mutta sen jälkeen emme päässeet niin pitkälle junan edelle, että olisimme ehtineet löytää sopivan kuvauspaikan ja asettautua siihen. (Etukäteissuunnittelu ja -tutustuminen kannattaa!)

Junat pitivät vesitystauon Storzingenissä ja me ruokailimme Sigmaringenissä.

Sigmaringenin linnan (ja siinä sivussa höyryveturin) kuvaamisen jälkeen seurailimme rataa, joka kulki laaksoa pitkin hiljalleen nousten. Infrastruktuuria on vastikään kohennettu, joten mitään huimia kuvia ei kuvattu.

Paluumatkan kuvauksista parhaan sadon tuotti Gammertingen, jossa mäessä kulkeneelta serpentiinitieltä löytyi todella upea näköala kylän yli ja sillalle, jota pitkin rata ylitti joen.

Tuolla kuvauspaikalla oli auton vuoro juuttua mutaan. Lähtihän se työntämällä, mutta seuraavalle matkalle pakkaan mukaan kumisaappaat.

Juna meni ja pimeäkin jo laskeutui. Aika palata hotellille.

Kategoria(t): Dreikönigsdampf ja Stuttgart 2013, Matkakertomukset Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.