Stuttgart S-Bahn -matka, 5. päivä

Tänään tutustuin Stuttgartin lähiliikenteeseen, jonka järjestää Verkehrs- und Tarifverbund Stuttgart (VVS).

Liikennettä hoitaa U-Bahnin (Stadtbahnin) ja bussiliikenteen osalta Stuttgarter Strassenbahnen (SSB). Sen hoidossa on myös hammasratasraitiotielinja 10 ja funikulaarilinja 20.

S-Bahn-paikallisjunien liikennöitsijä on tietenkin DB Regio, ja VVS-liput käyvät myös DB:n RegionalBahn-junissa.

Kun pääsin sängystä ylös, suuntasin Feuerbachiin, jossa neljä S-Bahn-linjaa kulki kymmenen minuutin vuorovälein kumpaankin suuntaan. Kaikki kuvaamani junat olivat 420-sarjaa, joka on rakennettu useassa erässä vuosina 1970-81 ja 1989-97. Nämä junat poistunevat liikenteestä sitä mukaa, kun 430-sarjan junia otetaan käyttöön.

U-Bahn-pysäkin puolella kulkivat DT8-vaunut. Järjestelmä on kuin piksraitiotien ja metron yhdistelmä: pääosin se kulkee eristetyllä radalla ja tunnelissa, mutta kykenee ajamaan myös autoliikenteen seassa. DT8-vaunuja on montaa eri tuotantosarjaa, enkä pysynyt perässä, mitä tuli kuvatuksi.

Pysäkillä myytiin munkkeja: myyjä kierteli tarjottimen kanssa vaunua odottavien matkustajien seassa. Vähän niin kuin amerikkalaisten elokuvien ja piirrettyjen urheilukatsomoissa, mutta ilman huutoa.

Seuraava tutkimuskohteeni oli Seilbahn-funikulaari. Se rakennettiin 1928-29, ja tiikkiset vaunut ovat alkuperäiset, vaikkakin modernisoidut. (Minun mielestäni muuten funikulaari ja vinohissi eroavat toisistaan siten, että funikulaarissa on kaksi vaunua, ja vinohississä vaunu ja vastapaino.)

Mäen päältä palasin ulkoilupolkuja pitkin, ja sain kuvatuksi funikulaarin vaunujen kohtauspaikan, vaunuineen tietenkin. Vastaan tuli ensin koira ja ulkoiluttaja hieman myöhemmin, joka kohteliaasti tervehti minua. Ei vaan suomalaisella lenkkipolulla…

Vain muutaman kilometrin päässä on Zacke eli Zahnradbahn Stuttgart. Hammaskiskolla varustettu rautatie on toinen kulkumuoto jyrkissä rinteissä, ja pystyy kuljettamaan enemmän väkeä kuin funikulaari. Rata avattiin vuonna 1884, ja nykyiset ZT4-junat ovat 1980-luvulta.

Vielä ennen kameran akun loppumista ehdin kuvata muutaman 423-sarjan moottorijunan Stuttgartin eteläpuolella, lähellä lentokenttää. Nämä S-Bahn-käyttöön rakennetut junat valmistuivat 1998-07, ja niitä on käytössä eri puolilla Saksaa lähes 500 yksikköä.

Akun latautuessa pyörin kävelykeskustassa etsimässä ruokapaikkaa ja äänilevyjä. Oli mielenosoitus, mutten selvittänyt, minkä puolesta tai mitä vastaan. Rautatieasemalla kulki joku joukkio laulaen.

Sain tänään kuvattua kaiken minkä tällä seudulla halusinkin. Huomenna täydennetään kokoelmaa, ja pistäytynen myös Esslingeniin johdinautoa kokeilemaan.

Kategoria(t): Dreikönigsdampf ja Stuttgart 2013, Matkakertomukset Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.