Tyhjäkäyntikoulutus

Kävin opiskelemassa viidennen direktiivikoulutuspäivän, ja näin ollen saan ajaa linja-autoa ammatikseni syyskuun jälkeenkin, vuoteen 2018 asti, jahka saan haettua ammattipätevyyskortin AKEsta. Koulutusrumba jatkuu edelleenkin, sillä 2018 mennessä minun pitää opiskella toiset 35 tuntia saadakseni jatkaa hommia.

Koulutuksen aiheena oli taloudellinen ajo, joka minusta on kiinnostava juttu. Uuttakin tietoa onnistuin joiltakin kalvoilta puristamaan, vaikka ajotapani jo polttoainetta melko paljon säästääkin keskiarvoihin verrattuna.

Tyhjäkäyttämiseen sen sijaan en saanut vieläkään lopullista vastausta. Jos taukoa jää esimerkiksi päätepysäkille alle kaksi minuuttia, kannattaako auto polttoaineenkulutuksen kannalta sammuttaa? Käynnistäminenhän syö jonkinsuuruisen polttoainemäärän, joka lienee aikayksikköä kohden jaettuna suurempi kuin tyhjäkäyntikulutus. Myös starttimoottorin pyörittäminen imaisee akuista virtaa, ja niiden lataaminen kuormittaa laturia ja lisää kulutusta.

Luultavasti jatkan nykyistä linjaani, eli sammutan, jos siltä sillä kerralla tuntuu. 🙂 Tilanne saattaa muuttua, mikäli joskus jostakin löydän tutkimuksen aiheesta, mutten kuitenkaan aio aktiivisesti alkaa etsiä.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.