Kakkonen tutuksi

Tänään ajelin kiertoajoa autolla, joka on valmistettu nimenomaan sightseeingin ajamista varten, minkä vuoksi siinä on viisivaihteinen automaatti (perinteisellä planeettapyörästö ja momentinmuunnin -rakenteella). Toisaalta autoa pitää myös pystyä käyttämään muussakin ajossa, joten huippunopeus on 100 km/h. Sen vuoksi välityssuhteet ovat varsin pitkiä verrattuna nykyajan kaupunkibusseihin (6 vaihdetta, huiput 80 km/h) tai pikavuoroautoihin (jopa 12 vaihdetta, 100 km/h).

Automaateissa on sellainenkin ominaisuus, että ne vaihtavat kakkoselta ykköselle vasta, kun auto on lähes pysähtynyt. Ja kun se kakkonen tosiaankin riittää hyvin kiertoajolla käytettävien nopeuksien saavuttamiseen, niin enpä tänään juuri muuta vaihdetta tarvinnut.

Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.