Huippunopeusrajoitteisuudesta

Koska viime aikoina ei ole tapahtunut mielenkiintoisuuksia, niin nyt paljastan vain, että en kirjoittanut aiemmin nopeudenrajoittimesta ihan totuudenmukaisesti.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 16§ 3. momentti kertoo, että ”Nopeudenrajoitinta ei vaadita […] autossa, jonka nopeus ei sen rakenteen johdosta voi nousta 1 momentissa tarkoitettuja arvoja korkeammaksi.”

Tätä kirjoittaessani työnantajani laivastoon kuuluu vielä muutamia kaupunkibusseja, joissa on nelivaihteinen ZF:n vaihteisto. Niillä pääsee juuri ja juuri, moottori huutaen, kahdeksaakymppiä, joten rajoitinta ei vaadita. Moni kultainen muisto on jäänyt mieleen, kun sellaisella on päätynyt linjalle, jolla on pitkiä moottoritieosuuksia. Kuinka moni voi sanoa ajaneensa autolla niin lujaa kuin sillä pääsee?

(Kuinka moni voi sanoa ajaneensa autolla taaksepäin niin lujaa kuin sillä pääsee taaksepäin? Sitä kokeillessani ajopelinäni ei tosin ollut sellainen ”diiwa”, jolla pääsee taaksepäinkin maantienopeuksia…)

Kategoria(t): Linja-auton tekniikka, Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Huippunopeusrajoitteisuudesta

  1. Puhutko kenties NAM- merkkisestä kalustosta? pitkä moottoritie tottelee numeroa 120?

    • Rattiriemu sanoo:

      Kaikissa MANeissa on tietääkseni kuusi vaihdetta, mutta onhan se toisaalta niinkin, että kuusi lyhyttä vaihdetta on oikeastaan vähemmän kuin neljä pitkää. Joka tapauksessa ei MANien kaltaisilla kaupunkiautolla minun mielestäni pitäisi ajaa pitkiä seutulinjoja, saati jotain lähiliikennelinjaa Rinnekotiin…

      Tuota tekstiä kirjoittaessani minulla oli mielessä lähinnä OmniCityt ja Scania N94 -alustaiset OmniLahdet. Moottoritieosuudella tarkoitin Lahdenväylää, ja etenkin Helsingin linjaa 77, koska siellä pääsee ajamaan noin viisi kilometriä talla tiskissä, ilman tarvetta hidastaa pysäkeille.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.