Museobussien kokoontumisajo Lærdalissa, 3. päivä

Perjantaina ajoimme ensin tutustumaan Norjan tieliikennemuseoon Lillehammerin lähelle.

Sisänäyttelyä oltiin uusimassa, ja nähtävänä oli lähinnä sadoittain polkupyöriä. Auditoriossa näimme lyhytelokuvat Norjan pisimmän maantietunnelin rakentamisesta ja vuoristoteiden lumenpoiston GPS-avusteisuudesta.

Ulkonäyttely oli lähinnä Seurasaaren ja työkonemuseon risteytys. Katsottavaa olisi ollut vaikka koko päiväksi, jos olisi halunnut perehtyä kaikkeen tarkemmin. Nyt saimme laajalla alueella kierroksen Volvo L375 / Repstad -nokkabussilla (vm. 1957). Takana ei ollut paripyöriä, ja muutenkin auto oli hyvin kapea, koska se alunalkaen on ollut käytössä seudulla, jossa oli kapea silta.
image

Sitten alkoi jälleen yksi pitkä ajomatka kohti kokoontumisajoaluetta ja hotellia, joka sijaitsee Sogndalissa. Vuorotellen testattiin Scanian moottorin vetokykyä jyrkissä ylämäissä ja jarruja alamäissä. Laaksojen pohjilla seurailtiin hieman tulvivia jokia koskineen ja patoineen.

Dokkassa pysähdyimme lounaalle. Hieman Vongin jälkeen pidimme jaloittelutauon levähdyspaikalla, jossa näimme esimerkkikappaleen 1600-luvun kilometritolpista, joita oli 11 kilometrin eli silloisen peninkulman välein.

Korkeimmillaan kävimme noin 1000 metrin korkeudella, lumipeitteen keskellä, sivuuttaessamme jääpeitteistä Tyin-järveä. Sieltä laskeutuessamme piti pitkässä, parhaimmillaan 8%:n alamäessä pysähtyä jäähdyttelemään jarruja, mutta onneksi siltä kohdalta oli hyvä näköala alas laaksoon, jossa oli Øvre Årdalen asutuskeskittymä.

Vielä juuri ennen Sogndaliin saapumista ylitimme Sogne-vuonon Årdal-lautalla (vm. 2008).

Kategoria(t): Matkakertomukset Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.