Taitoajokilpailut Reykjavikissä 2013, 4. päivä

Maanantaina lähdin muun ryhmän kanssa Kultaiselle kierrokselle. Bussikiertoajelun aikana kävimme neljässä Lounais-Islannin turistikohteessa.

Ensiksi vierailimme tomaattiviljelmällä, jonka kasvihuoneiden olosuhteiden ylläpidossa käytettiin hyväksi maan sisässä olevaa lämpöä. Tomaattien kasvualustana oli muuten suomalaista multaa, ja Närpeskin taidettiin mainita…

Sitten ajoimme Gullfoss-koskelle. Jäätiköltä merelle valuvat vedet ovat kaivertaneet kallioon kanjonin, jonka pohjalle joki katoaa kahden putouksen kautta kohisten ja sumuten.

Kolmantena kohteena olivat geysirit, ja erityisesti Strokkur, josta maan alla yli kiehumispisteen kuumennut vesi purkautuu kymmenien metrien korkuisena höyrypatsaana 5 – 7 minuutin välein. Ruiskahdukset ovat eri kokoisia, ja ehdin jo pelätä kovan tuulen vaikuttavan toimintaan vaimentavasti, mutta saatiin sieltä kuitenkin isojakin purskeita.

Viimeinen kohde oli Euraasian ja Pohjois-Amerikan mannerlaattojen erkaantumiskohdassa oleva laakso, joka levenee kaksi senttiä vuodessa. Sen pohjalla on Islannin ensimmäinen parlamenttitalo.

Koska olen itsekin ollut vastaavien retkien kuljettajana, oli mukava seurata järjestelyjäkin. Kiertoajoja ja muita retkiä järjestävä yritys kylläkin oli selvästi isompi kuin mikään vastaava mille itse olen töitä tehnyt, esimerkiksi tilausajoja varten oli rakennettu täydellinen linja-autoasema lipunmyyntitiskeineen, odotushalleineen ja lähtölaitureineen!

Retken hintaan sisältyi haku hotellilta, ja illalla ajettiin läheltä osallistujien hotelleja, ja keskustaankin sai tietenkin jäädä. Opas selosti englanniksi ja saksaksi ja puhui selvästi, ja tietoa saatiin riittävästi muttei ähkyksi asti. Tarinointi eteni järjestelmällisesti pienten faktoidien muodossa: Ensin puhuttiin yhdestä aiheesta ja sitten toisesta, eikä kaikesta yhtäaikaa sikinsokin. Kohteissa annettiin juuri tarpeeksi aikaa. Jos sitä olisi ollut enemmän, olisi retki venynyt tarpeettomasti.

Hinta oli melko korkea, mutta suosittelisin silti Reykjavik Excursionsia, jos Islannin nähtävyydet valmiiksi pureksittuna pakettina kiinnostavat. Jos Islantiin vielä joku kerta tulen, ja aikaa on, lähtenen jollekin vastaavalle retkelle.

Ehdimme vielä shoppailla tuliaisia ja matkamuistoja keskustassa, ja kävinpä levykaupassakin ostamassa paikallista musiikkia. Koska halusin ostaa hieman tuntemattomampaa islantilaista musiikkia, tarttui mukaan muutama sika säkissä.

Myös Hallgrímskirkja oli vielä auki. Islannin korkeimman rakennuksen tornista oli mainiot näköalat Reykjavikiin ja sen keskustalentokentälle.

Paluu hotellille tapahtui paikallisbussilla.

Kategoria(t): Matkakertomukset, Taitoajokilpailut Reykjavikissä 2013. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.