Happi loppuu pierettää

Joskus bussiharrastukseni alkuaikoina näin bussissa liittimen, jonka yläpuolella luki ”ilma”. Ihmettelin, kuinka bussin korissa oleva liitin saattoi olla yhdistetty pyöriviin renkaisiin. Myöhemmin opin, että linja-autossa paineilmaa käytetään renkaiden lisäksi myös jarruissa ja ovien toiminnassa, ja uusimmissa autoissa myös jousituksessa.

Vuosien kuluessa täysilmajousitus on muuttunut vallitsevaksi tekniikaksi rautajousten sijaan. Sen sijaan jarruissa on siirrytty sähköohjaukseen, vaikka varsinainen jarrutus tehdäänkin vielä paineilman voimalla. Tämän hetken uusimmissa autoissa myös ovet toimivat sähköllä.

Tänään ajoin kahta autoa, joissa tarpeellinen paineilma karkasi harakoille.

Ensimmäinen pihissyt auto oli uudehko – en tässä nyt sen tarkemmin sano merkkiä, vaikka se kuvasta käykin ilmi. Se osasi varoittaa itse ilman karkaavan jonnekin, ja itse osasin kiertää auton ja varmistaa, että pihinää todella kuuluu ja että ilma todella karkaa jonnekin. (Joskus joillakin autoilla on tapana kirjoitella taidearvosteluja ihan muuten vain… Mielikuva ilmankulutuksesta istumassa kirjoituskoneen ääressä kriittisellä tuulella ja pohtimassa, mitähän Pulttiboisistakin sanoisi.)

Moottorilta voimansa saava paineilmakompressori jaksoi ajon aikana lyödä säiliöihin sen verran painetta, että ajaminen niiaus- ja ovitoimintoineen kyllä onnistui, mutta moottori sammutettuna säiliöt tyhjenivät melko nopeasti. Päätin pyytää tilalle toisen auton, ettei kompuraraukka hellepäivänä uuvahda kesken kaiken, eikä se olisi ollut mukavaa joka käynnistyksen yhteydessä tyhjäkäytellä säiliöitä täyteen.

Työpäivän päätyttyä lähdin harrastamaan Jokioisille, josta kuvassa juuri olen saapunut Somerolle, jossa on auton tämänhetkinen hallipaikka. Olin sillä ajamassa Jokioisten rautatieasemalta muutamaan muuhun kylällä olleeseen tapahtumapaikkaan.

Vilkas höyryjunaliikenne jatkuu muuten myös sunnuntaina 27.7.2013 Jokioinen – Minkiö – Humppila -museorautatiellä, ja Minkiön asemalla vietetään Höyryfestivaaleja. Myös museobussikyytiä on tarjolla Jokioisista Forssaan, vaikkakaan ei ylläolevalla autolla, vaan sellaisella jossa paineilma pysyy siellä missä pitääkin.

Tämän auton murheenkryyni oli etuovikoneisto, joka vuosi paineilmaa, jos oven hätävapautuskahva oli normaaliasennossa. Nyt apu ei ollut puhelinsoiton päässä, joten päädyin ajamaan oven paineet vapautettuna, vaikka oikean puolen peilin käyttäminen siitä hieman hankaloituikin, mutta ainakin tuuletus pelasi.

Kategoria(t): Linja-auton tekniikka, Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.