Miksi aina voi olla lauantai?

Loppukesällä arkipäivän aamukin voi olla kuin lauantainen.

Viime viikon eräänä arkiaamuna takapenkillä nuokkui läpi yön juhlinut kansalainen, kun saavuin erään lähiön päätepysäkille. Päästin odottavat työmatkalaiset sisään ja kävin herättämässä henkilön, joka ei suostunut ilmoittamaan määränpäätään. Toisaalta en kylläkään ole ihmisten aivojen käyttäytymisen asiantuntija, joten aina on mahdollista, että kyse olikin vain asenteeksi naamioidusta muistamattomuudesta.

Joka tapauksessa selvisi, että herralla ei ollut hätää, eikä hän aiheuttanut muille tai omaisuudelle vaaraa, joten päätin ajella vielä linjan toiseen päähän, josta oli enemmän jatkoyhteyksiä ja jonne oli saatavilla enemmän apua käsien likaamiseen. Matkan varrelta bussi tuli melko täyteen matkustajia, joista osa uskaltautui istumaan takapenkillekin. Suurin osa ei suomalaiseen tapaan reagoinut henkilöön mitenkään, mutta eräs rohkea matkustaja tönäisi nukkujan jälleen hereille, kun saavuin toiseen päätepisteeseen. Eikä nukahtaja poistunut vieläkään.

Huokaisin syvään ja siirsin bussin terminaalin jättölaiturista pikapysäköintipaikalle. Olin jo kaivamassa puhelinta taskusta kutsuakseni paikalle lisää erivärisissä virkapuvuissa työskenteleviä ihmisiä, kun lopulta tyypin pään sisäinen herätyskello pirahti, ja hän poistahti bussista reippaasti astahdellen.

Toinen arkipäivästä lauantaimaisen tekevä seikka on ihmiset, jotka ovat lomalla, mutteivät kuitenkaan matkoilla. Varsinkin lomakauden lähestyessä loppuaan varsinainen aamuruuhka saattaa olla jopa ruuhkattomampi kuin päiväliikenne, koska töihin menemisen sijaan nukutaankin pitempään ja vasta aamupäivän kuluessa suunnataan shoppailemaan, rannalle, ja minne nyt ihmiset lomillaan menevätkään.

Tätä kuvastavat myös erään päivän kulutuslukemat. Ensimmäisessä, aamuruuhkan aikaan ajamassani rupeamassa sain tulokseksi noin 28 l/100km. Toiseen rupeamaan mennessä kaupunki oli herännyt, ja lämpötila noussut niin paljon, että ilmastointilaite kävi jatkuvasti, ja kakkosrupeaman tulos olikin n. 41,5 l/100km.

Puolta suurempaa polttoaineenkulutusta saattaa selittää myös toimintahäiriö jommassakummassa mittarissa. En tiedä, kummassa mittarissa, kummassa mittarissa joka tapauksessa.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.