Rauta ja petrooli, 1. päivä

Viikonloppuni vietin Riihimäellä. Rauta ja petrooli -tapahtumassa oli esillä mm. vanhoja traktoreita ja kuorma-autoja, ja minä kyyditsin sen kävijöitä parkkipaikalta/lle Suomen linja-autohistoriallisen seuran bussilla.

Lauantaiaamuna lähdin kotoa viiden aikaan, koska bussini oli Somerolla. Toisinaan on toimittu niinkin, että joku parivaljakko SLHS:n aktiivijäsenistöstä on hakenut bussin tallista etukäteen ”ihmisten ilmoille”, ja samalla varmistanut sen toimintakuntoisuuden ja siisteyden. Nyt kuitenkin olin sen sinne itse vienyt, joten tiesin missä kunnossa se oli, ja olin liikenteessä yhdistyksen huoltoautolla, jossa on työkaluja ja tarvikkeita, jos joku yllätys olisikin tullut.

Auto oli sama kuin millä ajoin edellisen SLHS-ajon, ja silloin esiintynyt etuoven ilmavuoto  vaivasi edelleen. Korjaukseen tarvittava osa on kyllä olemassa, mutta sitä ei vielä ole asennettu.

TNP-697, Volvo B57 / Wiima K200, ex. TLO, vm. 1979. Riihimäki 15.9.2013.

TNP-697, Volvo B57 / Wiima K200, ex. TLO, vm. 1979. Riihimäki 15.9.2013.

Ajelin siis sumuisissa Härkätien maisemissa Somerolta Riihimäelle etuovi paineettomana, ajoviiman voimalla kiinni pysyen. Auto on ollut käytössä Turun kaupunkiliikenteessä, joten sen vaihteissa on tietenkin kaupunkiajoon sopivat välitykset. Pienemmillä teillä oli vielä ihan mukava ajella, mutta kantatiellä 54 totesin, ettei autolla paljon kahdeksaakymppiä kovempaa pääse. (Muttei tarvitsekaan.)

Saavuin Riihimäelle, Tehtaankadun messupuistoon, jossa Rauta ja petrooli tänä vuonna pidettiin. Tapasin kolme muuta samoihin hommiin tullutta kuljettajaa autoineen, tosin autoja oli vain kaksi.

ES-62, Volvo B58 / Kutter 7, ex. Lauttakylän liikenne, vm. 1968. Riihimäki 15.9.2013.

ES-62, Volvo B58 / Kutter 7, ex. Lauttakylän liikenne, vm. 1968. Riihimäki 15.9.2013.

TKM-306, Scania BF111 / Kutter 8, Satakunnan liikenne, vm. 1977. Riihimäki 15.9.2013.

TKM-306, Scania BF111 / Kutter 8, Satakunnan liikenne, vm. 1977. Riihimäki 15.9.2013.

Kaikkiaan liikenteessä piti olla neljä autoa, mutta kaikkein vanhimmasta rikkoutui voimansiirto niin pahasti, että sen kotimatka sujui hinausauton koukussa.

AE-27, Volvo B615 / Wiima M59, ex. Espoon auto, vm. 1963. Riihimäki 15.9.2013.

AE-27, Volvo B615 / Wiima M59, ex. Espoon auto, vm. 1963. Riihimäki 15.9.2013.

Lähdimme Messupuistosta kolmen auton letkana parkkialueelle, joka oli Riutan tanssilavalla. Samalla näin reitin, joka ei ollut tuttu, koska aiempina vuosina Rauta ja Petrooli -tapahtuma on ollut Hyvinkäällä.

Yhdessä järjestäjien kanssa totesimme, että parkkialueen ulosmenoreittiä pitkin oli bussilla mahdoton ajaa, koska autojen peräylitykset ottivat maahan kiinni. Otettiin käyttöön vaihtoehto, jossa bussit lähtevät samaa reittiä kuin tulevatkin, ja liikenteenohjaajat katkaisevat kapean sisäänajoreitin liikenteen bussin lähtiessä, mikä toimikin hienosti. Myös bussin kääntöpaikan Riutalla pitivät järjestyksenvalvojat vapaana henkilöautoista. Esitänkin tässä ison kiitoksen heille!

Päivä kulki tavanomaiseen tapaansa. Porttien avautuessa oli kulkijoita niin paljon, ettei kyytiin mahtunut. Tässä vaiheessa se neljäs auto olisi ollut suureksi avuksi, mutta loppujen lopuksi hirveän pitkiä jonoja ei kuitenkaan päässyt muodostumaan. Iltapäivästä alue alkoi tyhjentyä, mutta ruuhkapiikki oli paljon leveämpi ja matalampi kuin aamulla, joten kaikki halukkaat mahtuivat yleensä ensimmäiseen autoon. Viimeisten tuntien ajan oli suorastaan hiljaista ja vajaita kuormia; matkaan lähdettiin sopivin väliajoin eikä auton täytyttyä.

Lastenvaunutilallisen kaupunkiauton hyödyt tulivat päivän kuluessa hyvin esiin: Lastenrattaita ei tarvinnut taitella kasaan ja taiteilla tavaratilaan, vaan niille oli oma paikkansa takasillalla. Kaksioviseen autoon ja autosta nousu kävi nopeasti, vaikka etuovi olikin käsikäytöllä.

Ruokatauon järjestäminenkin onnistui lauantaina helposti, koska yksi kuljettaja oli jatkuvasti käytettävissä ja tauotti muita. Järjestäjä tarjosi meillekin hernekeittoa ja pullakahvit.

Viimeisen sivun ajettuani vein bussin parkkiin Riihimäen matkakeskukselle, ja palasin R-junalla takaisin Helsinkiin, koska parinkympin junamatkat tulivat halvemmaksi kuin noin 30 litraa polttoainetta tai hotelliyöpyminen. Kalustona oli tietenkin Sm4, mutta muuta ei matkasta mieleen jäänyt, koska ratkoin ristisanoja koko ajan.

(Alunperin tarkoituksenani oli tehdä sunnuntai-iltana yksi postaus, joka olisi sisältänyt kummankin päivän tapahtumat, mutta taidan jakaa tämän kuitenkin osiin ja back-deittaanpa vielä tekstit omille päivilleenkin, vaikka julkaisenkin ne vasta tänään maanantaina.)

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastustalkoot Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.