Rauta ja petrooli, 2. päivä

Toisenakin Rauta ja petrooli -päivänä herätyskello herätti aikaisin. Riihimäelle minut vei H-juna, kalustona sunnuntainakin Sm4. Nyt sain nauttia melko reippaasta ajotyylistä, joka korostui, kun pysähdyksiä Keravan ja Hyvinkään välillä oli tiheämmin kuin R:llä.

Tapahtuma-alueen yli lensi sunnuntaina muutamaan kertaan DC-yhdistys ry:n Doulgas DC-3 -lentokone, minkä olin jo käsiohjelmasta bongannut. Yllätys oli se, että se myös toi Rauta ja petrooli -tapahtumaan vieraita, ja minun tehtäväkseni lankesi heidän hakemisensa Hyvinkään lentokentältä ja vieminen takaisin sinne.

Kerrottakoon tähän väliin, että mieleni on tehnyt omaakin lentolupakirjaa, mutta eräistä terveydellisistä syistä johtuen se jäi haaveeksi. Siksi oli erittäin mukavaa käydä katsomassa, miltä Hyvinkään kenttä näyttää, seurata paikalla olleiden ilmailuaktiivien skannereista OH-LCH:n paikkailmoittelua, ja nähdä, kun se lentää kentän yli, liittyy laskukierrokseen, laskeutuu ja rullaa.

Lentomatkustajien päästyä tapahtuma-alueelle olikin sitten aika keskittyä taas parkkiralliin Riutanharjulta Messupuistoon ja päinvastoin.

Etukäteen mietin, kuinka kaksi muuta autoa tulisivat pärjäämään väenpaljouden kanssa, kun kävisin iltapäivällä Hyvinkään lentokentällä uudemman kerran. Sunnuntai alkoi kuitenkin pilvisenä ja vähän sateisenakin, minkä vuoksi kävijöitä oli selvästi vähemmän kuin lauantaina, vaikka myöhemmin poutaantui ja aurinkokin pilkahteli pilvien välistä.

Mr. Murphy tuli kylään, kun oli aika viedä lentomatkustajat takaisin Hyvinkäälle. Lähdön hetkellä ajamastani autosta paloi pääsulake (päävirtakytkimen ja muun sähköjärjestelmän välissä), eikä se näin ollen suostunut käynnistymäänkään. Lentomatkustajat pääsivät matkaan seuraavana vuorossa olleella satakuntalaisella, vaikkakin myöhässä. En katsonut kelloa, mutta ”vara-autoa” odotellessa minuutit tuntuivat pitkiltä.

Ei jäänyt enää aikaa miettiä, kuinka ainut käytettävissä ollut auto mahtoi pärjätä väenpaljouden kanssa. Bussin odottajia oli pitkä jonollinen, kun muutaman kerran kuljin bussipysäkin ja tapahtuma-alueen väliä. Aloin etsiä toisen kuljettajan kanssa.

Ensin etsittiin työkaluja, ja puhelimitse saatiin sen verran neuvoja, että löytyi pääsulakkeen paikkakin, ja diagnoosi varmistui. Sen sijaan ehjän pääsulakkeen etsiminen ei tuottanut tulosta, vaikka tapahtuma-alueen rompetorilta kaikenlaista rompetta olikin saatavana. Bussista löytyi sen verran ”sulaketta” että se saatiin liikkeelle sillä aikaa kun minä olin etsiskelemässä.

Avuksi tuli myös eräs matkustaja, jolla autossaan oli sopivia, tosin virrankestoltaan ilmeisesti vääriä. SLHS:n teknisemmin suuntautunut jäsenistö osaa minua paremmin löytää oikean ampeeriarvon sähkökaavioarkistoistaan, ja vaihtaa sellaisen paikalleen; nyt oli vain tarve saada auto kulkuun ja matkustajaruuhka purettua.

Lopulta tämänvuotinen Rauta ja petrooli -tapahtuma oli ohi, ja läksimme kaikki kotimatkalle. Oma tieni kävi samoja jälkiä Somerolle kuin lauantaiaamunakin, eli teitä 54, 2824 ja 2803. Tällä kerralla aurinko paistoi, ja muutaman pätkän Härkätielläkin uskalsin kiidättää-huudattaa B57:aa kahdeksaakymppiä. Tuli jo vähän parempi mieli ja harmitus jäi taka-alalle.

Somerolla oli vielä ohjelmassa auton siivous, ja illan pimeydessä paluu teitä 280, 110 ja 1 pääkaupunkiseudulle ja kotiin nukkumaan.

(Alunperin tarkoituksenani oli tehdä sunnuntai-iltana yksi postaus, joka olisi sisältänyt kummankin päivän tapahtumat, mutta taidan jakaa tämän kuitenkin osiin ja back-deittaanpa vielä tekstit omille päivilleenkin, vaikka julkaisenkin ne vasta tänään maanantaina.)

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastustalkoot Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.