Ajelin bussia oranssia

Olen viimeisen parin viikon aikana ajellut melko paljon HSL-alueen runkolinjaa 550.

Linja on ollut olemassa jo kolmena eri versiona. Viimeisin muodonmuutos koettiin 12. elokuuta, jolloin alkoi myös avorahastuskokeilu: Kyytiin saa nousta etu- ja keskiovista, eikä voimassa olevaa matkalippua tarvitse esittää. Kerta- ja arvolippuja voi ostaa entiseen tapaan kuljettajalta tai etälukijoilta, joita on sekä etu- että keskiovella. Avorahastuksella tavoitellaan nopeampaa matkustajien vaihtumista bussin ja pysäkin välillä, ja sitä kautta matkanteon nopeutumista ja ajoaikojen tasaantumista.

Havaintojeni perusteella matkustajat ovatkin innostuneet käyttämään keskiovea, jopa enemmän kuin olisi tarpeellista. Kyseessä on myös suosituin poistumisovi, joten nyt homma toimii niin, että ensin suurin osa kyydissä olevista matkustajista poistuu keskiovesta, ja sen jälkeen suurin osa kyytiin haluavista matkustajista astuu autoon sen kautta. Vilkkaimmilla pysäkeillä pysäkkiajat ovat jopa pitempiä kuin normaalissa rahastuksessa, mikä ei ole avorahastuksen idea.

Luulisin, että vähimmän vaivan periaatteella on jotakin tekemistä tämän asian kanssa. Ihmiset kulkevat luonnostaan vaivattominta ja helpointa reittiä.

Yksilehtinen etuovi on kapea (ja lisäksi siellä on se kuitenkin tympeä kuljettaja), joten on helppo mieltää, että leveästä keskiovesta on vaivattomampi kulkea. Sama tietenkin pätee myös bussista poistumisessa: LE-auton takaoven jyrkissä portaissa on vaikea kulkea, mennään siis mieluummin keskiovesta ulos.

Olenkin sitä mieltä, että nyt käytössä oleva automalli ei sovi avorahastukseen. Avorahastusautossa kaikkien ovien pitää olla leveitä, eikä sisäänkäynneillä saa olla portaita. Kaikkien ovien pitää olla tasa-arvoisia, siis kaikista ovista sisään ja ulos. Tämä pitäisi ottaa huomioon, kun seuraavia avorahastuslinjoja ollaan kilpailuttamassa, ja vaatia ko. kohteeseen avorahastukseen sopivia busseja.

Tietenkin kyse voi olla vielä uutuudenviehätyksestä, onhan linjaa nykymuodossa liikennöity vasta hieman yli kuukauden ajan, tai jostakin ihan muusta. Niin paljon on ihmisten käytös minua kuitenkin pohdituttanut, että jossakin vaiheessa taidan etsiytyä kirjastoon tai kirjakauppaan haalimaan käsiini kirjallisuutta aiheesta.

Toisaalta, senkin olen kokenut, että silloin, kun avorahastus toimii, niin se toimii todella hyvin. Isotkin matkustajamäärät saadaan vaihtumaan todella nopeasti, ja silloin tällöin ruuhka-aikaan olenkin joutunut kumipyöräporkkanani kanssa odottelemaan toisen bussin perässä, kun sen lastaaminen kestää ja kestää ja kestää, vaikka minä jo olisin valmis lähtöön.

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Ajelin bussia oranssia

  1. Bussi-Esko sanoo:

    Onko 550:n vuoroissa niitä 5,5 h ajorupeamia, joista etukäteen peloteltiin?

    • Rattiriemu sanoo:

      Innostuin käymään 550-linjan ajosarjat läpi. Laskin mukaan ajosarjat, joiden työaika on tasan viisi tuntia tai enemmän, ja tässä tuloksia:

      • maanantaista perjantaihin 14 kpl, pisin 5h 24min
      • lauantaisin 7 kpl, pisin 5h 20min
      • sunnuntaisin 4 kpl, pisin 5h 30min

      Täytyy muistaa, että näissä lukemissa on mukana kaikki mahdolliset siirtymät ja kahvitunnit. Esimerkiksi Ruhassa arkena on J439M-työnumerossa 41 minuutin siirtymä Itäkeskuksesta Ruhaan, koska työpäivien pitää alkaa ja loppua samasta paikasta.

      Jos kaikki turha aika unohdetaan, ja keskitytään vain ajon alkamisen ja ajon loppumisen väliseen aikaan, saadaan erilaiset tulokset:

      • maanantaista perjantaihin 8 kpl, joista pisin 5h 15min
      • lauantaisin 6 kpl, joista pisin 5h 15min
      • sunnuntaisin 3 kpl, pisin 5h 25min
  2. Eleth sanoo:

    Näin käyttäjän näkökulmasta yksi syy keskioven innokkaaseen käyttöön on laiskuus: silloin ei tarvitse kaivaa matkakorttia vaan voi painella vain suoraan sisään. Tietysti näin voi toimia myös etuoven kanssa, mutta siinä tuntee 1) olevan käteismaksajien tiellä 2) itsensä puoliksi varkaaksi, kun hipsii kuljettajan ohi maksamatta. Ratikoissakin etuovesta kulkevat oikeastaan vain käteismaksajat, muut käyttävät muita ovia.

    Käyttäjän näkökulmasta keskioven ylenpalttinen käyttö on siitäkin huonoa, että bussin takaosa täyttyy nopeammin. Niinpä jos keskiovesta lähtee kohti etuosassa olevia vapaita penkkejä, joutuu kulkemaan etuovesta tulevia vastaan, mikä aiheuttaa ruuhkaa ahtailla käytävillä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.