Veturinkuljettajien työpäivän seisaus

Helsingin seudun lähijunaliikenne on ollut tänään lähes täysin pysähdyksissä veturinkuljettajien työnseisauksen vuoksi. Lisätietoa kulkuyhteyksistä lakon aikana löytyi HSL:n sivuilta.

Varsinkin rautatieasemien kautta kulkevissa busseissa onkin tänään ollut täpötäyttä. HSL:lle jäi varsin vähän aikaa järjestää korvaavaa liikennettä, mutta noin 30 autoa on saatu tukemaan radanvarsien normaaleja linjoja (esim. 40, 42, 75) ja ajamaan muutamia lisälinjoja (mm. 452X, 435X ja 699X). Tämän takia muutamilta muilta linjoilta on karsittu liikennettä, koska liikennöitsijöillä on vara-autoja ja -kuljettajia vain rajallinen määrä.

Pienempiin ja ennakolta tiedossa oleviin korvausliikennetarpeisiin on helpompi varautua, kun korvaavaan liikenteeseen voidaan hyvissä ajoin osoittaa autot ja kuljettajat. Esimerkiksi Bussi-Eskohan oli ihan vastikään ”raitiovaunun puikoissa”.

Minun työvuorolistassani tänään oli ns. varapohjat. Se tarkoittaa, että listan tekohetkellä ei ollut tiedossa mitään ajoa. Jos ei ajoa olisi ilmaantunut listan tekohetken jälkeenkään, olisin mennyt varikolle päivystämään.

Nyt ajoa oli ilmaantunut, joten vietin aamun ajamalla pari kierrosta runkolinjaa 550. Vaikka se kulkeekin melko monen rautatieaseman kautta, ei ihmisiä ollut sen enempää kuin tavallisestikaan. Länsiväylän liikenneseisokkia ja varsinkin 247- ja 248-linjojen matkustajamääriä katsoessani olin tyytyväinen, ettei minun ollut tarvinnut sekaantua rautatieasemien ja keskustan välillä kulkeviin linjoihin.

Aamun kierrosten jälkeen oli vielä sitä mainittua päivystämistä. Se on ihan oman tarinansa aihe; nyt saa luvan riittää, että kerron, että ainoaksi työtehtäväksi jäi yhden auton vieminen rikkoutuneen tilalle, ja risan tuominen takaisin varikolle.

Seuraavaksi menen ajamaan iltapäiväruuhka-aikaan muutaman kierroksen erästä poikittaislinjaa. Alkuperäinen, kohtuullisen mittainen työpäiväni venähtää ylitöiden myötä maksimimittaiseksi, mutta niinhän se menee, että kun minä joustan välillä, niin työnantajakin on välillä valmis joustamaan minun kohdallani.

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.