Koilliseen, 8. päivä

Tänään olen koko päivän viettänyt ajamalla kohti Leipzigiä.

Muut autokuntalaiset halusivat matkustaa alkumatkan junalla, joten heitin heidät Weil am Rheinin asemalle, jossa ehdimme vielä katsella laskumäen tienoilla tavarajunien ja niiden sähköveturien suihkintaa edestakaisin ja vaunujen järjestelyä kahdella dieselveturilla.

Ajelin yksin rajajokea seurailevaa moottoritietä Freiburgiin, jossa rautatieasema oli helposti saavutettavissa. Vaikka paikkakunta ei aivan pieni olekaan, ei silti tarvinnut ajaa ahtaita ja ruuhkaisia keskustan katuja, ja parkkipaikkakin löytyi helposti aivan aseman edestä.

Kun kaikki olivat jälleen autossa, päätimme lähteä tavoittelemaan linjakuvaa BR103:sta (tiistainahan kävimme vain Stuttgartin asemalla). Aikataulu oli vain sellainen, että riittävää keskinopeutta oli oikeastaan mahdoton pitää yllä. Nopeusrajoituksia ei ollut, mutta raskasta liikennettä oli niin paljon, että jatkuvasti piti olla jarruttamassa, kun joku lähti kaksikaistaisella moottoritiellä ohittamaan rekkaa.

Se *askainen loppu tuli siinä vaiheessa, kun poliisi viittoi minut levähdyspaikalle. Mitään ajovirhettä en ollut tehnyt (165 km/h ei täällä ole rikos), mutta virkavalta halusi tarkastaa auton ja kyydissäolijoiden paperit. Tehtiin myös pintapuolinen etsintä aseiden, huumeiden ja muiden sellaisten varalta. Ajoreitti herätti hieman kummastusta, mutta kai se oli ihan uskottava selitys, että turisti haluaa ajella Saksan halki muutamaan kertaan.

Ylimääräinen varikkopysähdys vei sen verran aikaa, että emme enää edes yrittäneet alunperin suunnittelemaamme paikkaan. Onneksi 103:sia on liikenteessä kolme kappaletta, ja toisen yksilön linjakuvan saaminen oli vielä mahdollisuuksien rajoissa, vaikka se tekikin matkaan ylimääräisen mutkan. Tiekin muuttui kolmikaistaiseksi, mikä helpotti riittävän vauhdin ylläpitoa, ja olimmekin ajoissa odottamassa radan varressa.

Kun oli aika, jolloin olimme arvioineet 103:n ohittavan paikkamme, ohi kiisikin 101:n vetämä pikajuna. Aloin jo totutella ajatukseen, että veturi oli vaihdettu uudemmaksi, ja etten saisikaan BR103 linjalla -otosta. Jäimme kuitenkin odottamaan vielä hetkeksi, ja seuraavassa junassahan se  103 sitten olikin. Siltä paikalta sainkin siis kuvattua enemmän junaliikennettä kuin olin toivonut.

Loppumatka Leipzigiin sujui ilman välikohtauksia. Pysähdyimme muutaman kerran, mutta vain sen aikaa, että saatiin kuljettaja vaihdettua ja auto tankattua. Kovat nopeudet kuluttavat paljon polttoainetta!

Kategoria(t): Dreikönigsdampf jne. 2014 Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.