Mit Volldampf zum Rennrodel-Weltcup nach Oberhof, 9. päivä

Lauantain ensimmäinen ohjelmanumero oli otsikossa mainittu höyryajelu Leipzigistä Oberhofiin, veturina 03 1010.

Ensimmäinen kuvauspaikka oli Leipzigin päärautatieaseman komea kaarihalli, jonne ehdimme juuri ja juuri. Veturi on kolmisylinterinen, ja äänimaailma olikin selvästi erilainen kuin vaikkapa Dreikönigsdampf-vetureissa.

Juna pysähteli Leipzigin lähistöllä muutamia kertoja keräillen matkustajia kyytiin. Weißenfels oli yksi seisahduspaikka, ja sieltä saimme toisen kuvan. Minä kuvasin Saalen ylittävällä sillalla, muut olivat lähempänä asemaa.

Sitten ajoimme Thüringer Waldiin, tarkemmin sanoen Gehlbergiin, joka oli melko lähellä junan pääteasemaa, Oberhofia. (Matkalla sinne GPS näytti nopeudeksi parhaimmillaan 181 km/h…) Juna nousi laaksonpohjaa, höyryveturi teki töitä ja museodieselveturi tuuppasi takaa. Me olimme rinteessä, josta oli juuri sopivasti kaadettu metsä, mutta silti tuntui joka kulmasta olevan joku oksa edessä. Kamerat kuitenkin kävivät.

Niiden kuvien jälkeen käänsimme auton jälleen kohti itää ja koillista. Matkan varrelle osui Dresden ja Lößnitzgrundbahn, jolla on höyryvetoista matkustajaliikennettä joka päivä. Poikkesimme matkustamaan radan pohjoisemman puoliskon Moritzburgista Radeburgiin. Pienessä höyryveturissa ei ollut aivan samanlaista vauhdin hurmaa ja voiman tuntua kuin tämän matkan muissa höyryvetureissa, mutta täytyy arvostaa sitä, että tällaisellakin kulkuneuvolla on mahdollista matkustaa paikallisen liikennelaitoksen lipuin (mikäli käsitin oikein).

Sitten jatkoimme autolla Gubeniin, joka sijaitsee Saksan ja Puolan rajan molemmin puolin. Valtio vaihtui tälläkin laidalla Saksaa täysin huomaamatta. Puolassa ajoimme Wolsztyniin ja majoituimme hotelliin.

Täsmälleen tässä samassa huoneessa olen yöpynyt aikaisemminkin, mutta nyt päiväpeitteet ovat vaihtaneet väriä. Edellisellä kerralla, pari-kolme vuotta sitten, irrotin yöpöydän lampun johdon pistorasiasta, mutten saanutkaan kytkettyä siihen mitään muuta, koska käteni ei mahtunut sängyn ja seinän väliin, ja sängyn siirtämiseksi olisi pitänyt siirtää muitakin kalusteita melkein käytävälle asti. Lampun johto on edelleen irti, eikä käsi mahdu väliin edelleenkään. 🙂

Kategoria(t): Dreikönigsdampf jne. 2014 Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.