Wolsztyn, 10. päivä

Wolsztyn on pienehkö, noin 13000 asukkaan kaupunki läntisessä Puolassa. Erikoiseksi rautatieharrastajille sen tekee veturivarikko, jossa pitävät majaansa Euroopan viimeiset valtiollisen rataverkon normaaleja henkilöjunia vetävät höyryveturit. Kyse ei siis ole museoliikenteestä, vaan työläisten ja koululaisten joka päivä käyttämistä junista, joiden höyryaika ei ole koskaan ehtinyt päättyäkään!

Höyryvetoiset junat ja junaliikenne yleensäkin on vähentynyt vähitellen. Tällä hetkellä ajetaan enää yhdellä höyryveturilla kaksi junaparia Wolsztynistä Lesznoon. Tänään höyryssä oli Ol49-69, joka on valmistunut 1953. 2-6-2-pyöräjärjestyksiset Ol49:t on suunniteltu vuonna 1949 matkustajajunien vetoon.

Aamun ensimmäinen junapari starttaa Wolsztynistä kello 6.07, ja me päätimme jäädä nukkumaan. Sen palatessa Lesznosta menimme vastaan Włoszakowiceen, jossa muut päättivätkin mennä junaan aistimaan matkantekoa.

Kuvasin lähdön Włoszakowiclesta, mutta sen jälkeen en enää saanutkaan junaa kiinni. Tie ei seuraa rataa, eikä pikkukylien läpi eikä epätasaisia maantienpätkiä pitkin pysty ajamaan niin lujaa, että junan edelle pääsisi. Niin muistelin asian olleen silloinkin, kun edellisen kerran ajettiin Lesznon radalla, mutta nyt junien aikatauluja on löysätty hieman.

Toisen junaparin menon kuvaus onnistui paremmin. Nyt oli kartanlukija mukana ja valitsimme rataosan, jossa tie on lähimpänä rataa.

Höyryveturi käy Lesznossa hakemassa lisää hiiliä ja vettä. Meillekin jäi sinne siis taukoa, jonka minä vietin Lesznon asemalla. Pika- ja paikallisjunia kulki juuri sopivaan tahtiin: Joka junan ehti hyvin kuvaamaan, eikä sellaista hetkeä kuitenkaan ollut, ettei olisi ollut mitään tekemistä.

Palasiin Wolsztyniin junalla. Samanlaista menemisen meininkiä ei nyt ollut kuin ennen aikataulujen löystämistä, vaan vauhdit olivat linjalla noin 60 km/h, ja pitkiä matkoja rullailtiin. Höyrylämmitetyn vaunun sunnuntai-iltapäivän hiljainen, rauhallisen raukea tunnelma ei silti ollut pilalla.

Kategoria(t): Dreikönigsdampf jne. 2014 Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.