Päiväretki Kotkan-radan varteen

Kouvolan ja Kotkan sataman välisissä henkilöjunissa on viime aikoina käytetty vanhempia, Sm1- ja Sm2-tyyppisiä sähkömoottorijunia, koska uudempia Sm4-junia peruskorjataan, ja muiden rataosien kalustokiertojakin on hieman rukattu Sm4-pitoisemmiksi.

Tänään, maanantaina, oli vapaapäivä, ja päätinkin lähteä radan varteen kylmyyttä uhmaamaan. Eilisiltana tulostin graafiset aikataulut, ja katselin kartasta mahdollisia kuvauspaikkoja. Henkilöjunaliikenne näytti kovin harvalta, mutta Kotkan ja Haminan lukuisiin satamiin näytti olevan paljon tavaraliikennettä, ja muistin edelliseltä retkeltä, että tavarajunia olisi mennyt suuntaan jos toiseenkin melkein yhtenään.

Ajelin pimeän aikaan suorinta mahdollista reittiä Myllykoskelle, jonne saavuin auringon juuri noustessa. Olin tähdännyt tuloni erään tavarajunan kulkuaikaan, mutta toisinaan tavarajunat kulkevat omia aikojaan, joten siitä ei näkynyt jälkeäkään. Pian kuitenkin Sm1 saapui paikalle, ja yksi matkustaja jäi pois ja yksi nousi kyytiin.

Sm1 MkiJa niin helposti olikin retken tavoite saavutettu. Päätin kuitenkin vielä jäädä Kouvolan ja Kotkan välimaastoon, ja kävinkin lukuisissa paikoissa kuvaamassa junia erilaisella menestyksellä.

Henkilöjunat kulkivat tarkalleen aikataulun mukaan. Aikataulujen pohjalta osasin aavistella, että kun tuo kuvassa näkyvä Sm1 lähtee seuraavan kerran Kotkasta, se jatkaakin Kouvolasta Lahden suuntaan, ja vastaavasti Kouvolan ja Kotkan välille tulee ajelemaan toinen yksikkö. Näin kävikin, ja sain kuvan myös Sm2-yksiköstä Kymissä ja Kotkassa.

Tavarajunat olivat tosiaan hieman vaikeammin ennakoitavia, ja niitä oli kulussa enemmän kuin piti. Helpoin tapaus oli Inkeroisissa pitkään seissyt Sr1:n vetämä Gbln- ja Gbls-vaunujen roikka, joka kulki kutakuinkin aikatauluun merkittynä aikana Kymissä.

Sen jälkeen siirryin haeskelemaan kuvauspaikkoja hieman lännemmäksi, ja löysinkin Kymijoen rannalta talviteloitetun laiturin, jolle päätin jäädä odottamaan seuraavaa tavarajunaa. Huomattavan paljon merkittyä aikaa aikaisemmin tulikin tavarajuna, joka yllätti totaalisesti. Onneksi olin silloin oikeilla jalansijoilla ja kamerakin oli valmiina, mutta silti siltaa ylittävä Sr1-sarjan sähköveturi kerkesi mennä osittain koivun taakse piiloon. En minä sitä kuvaa kuitenkaan aivan epäonnistuneeksi laskisi, varsinkaan, kun puissa ei ole lehtiä. Paikka on joka tapauksessa pantu muistiin tulevia kuvausretkiä varten.

Tuo joen ylitys oli sellainen paikka, jossa ei sähkömoottorijunaa saa ihan kokonaan kunnolla kuvaan, ja niinpä jatkoin sopivamman paikan etsiskelyä. Seuraavalla tasoristeyksellä oli suoraa rataa, eikä syvissä ojissa ollut pusikoitaan, joten päätin jäädä sinne. Oletin, että seuraava kulkeva juna olisi henkilöjuna, koska tulkitsin, että edellisen kuvauspaikan tavarajuna oli kulkenut reilusti etuajassa.

Mieluinen yllätys oli, kun tasoristeyksen kellot alkoivat kilkattaa, ja ohi kulki lunta pöllyttäen Sr2-pariveto. Sain siis kuvatuksi sellaisenkin junan, jota ei oltu merkitty graafiseen aikatauluun.

Henkilöjunan jälkeen sitä vastaan piti tulla toinen tavarajuna. Noin kahdenkymmenen minuutin jälkeen luovutin ja jatkoin matkaa kohti Kotkaa lämmitellen sormiani, jotka hanskoista huolimatta olivat kovin kohmeessa, olinhan seissyt ulkona lähes paikoillani miltei tunnin.

Kotkassa olo kävi jo niin kylmäksi, että katsoin parhaaksi lähteä takaisin kotiin, vaikka valoa olisi riittänytkin vielä muutamaksi tunniksi.

Kotimatkalla oli kiva seurata, kuinka valtatien 7 motorisointi etenee. Paljon on jo uusia moottoritieosuuksia avattu, vaikka välillä ajetaankin vielä sitä vanhempaa, kaksikaistaista kärrypolkua pitkin.

Kategoria(t): Matkakertomukset Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.