Hoitoon

Halusin eilen varata ajan hammaslääkärille, ja koska ei ole kiirettä, päätin hyötyä maksamistani äyreistä ja soitin kunnallisen hammashuollon ajanvaraukseen. Siellä on käytössä takaisinsoittopalvelu, eli linjalla ei jonottaessa tarvinnut roikkua, vaan robottimainen naisen ääni lupasi, että joku ottaa minuun yhteyttä (ei kai kolmannen asteen sentään).

Hyvä olikin, ettei tarvinnut roikkua, ajattelin, kun soittoa ei iltaan mennessä kuulunut. Tuskin olisin jaksanut valvoa koko yötä siltä varalta, että joku kyöpeli vastaisikin. Sen sijaan aloin toivoa, etteivät pariin päivään soittaisi, koska tänään ja huomenna on ns. kympin työpäivät (ulottumat klo 7:35-19:05 ja 6:44-17:05), enkä työn aikana voisi vastata.

Varmaankin kaikki muistavat, että ajon aikana matkapuhelimeen ei saa puhua ilman hands-free laitetta. Tämä on tieliikennelain 24a§:n toinen momentti, tosin tarkka sanamuoto kieltää puhumisen niin, että puhelinta pidetään kädessä. Ykkösmomentin mukaisesti viestintälaitteen käyttö on kielletty, jos se häiritsee ajamista, eli puhelut hands-freenkään kanssa eivät ole sallittuja, jos keskittyminen on puhelussa eikä ajamisessa. Ja mitä hyötyä on puhelusta, jossa ei voi kuunnella toisen osapuolen sanomaa eikä käyttää aivokapasiteettia tuottaakseen mielekästä puhetta saati vastauksia?

Tieliikennelain lisäksi asiaan vaikuttaa se, että HSL-alueen liikennöintisopimuksissa lukee, ettei kuljettaja saa puhua omia puheluitaan ajon aikana. Työpuhelut ovat toki sallittuja, mutta loppujen lopuksi kuljettajan ja työnjohtajien välillä ei ajon aikana ole kovinkaan paljon sellaista asiaa, joka vaatisi välitöntä yhteydenottoa.

Ja niinhän siinä tietenkin kävi, että juuri ajon aikana hammasväki yritti soittaa. Jäin sitten pohtimaan, tuliko minusta väliinputoaja. Hammashuollon WWW-sivuilla kielletään soittamasta saman asian takia uudestaan, mutta toisaalta sieltä ei löytynyt tietoa, yrittäisivätkö he ottaa yhteyttä uudelleen ja jos, niin kuinka monta kertaa. Kun olen suurimman osan ajasta käytännössä tavoittamattomissa, niin todennäköisintä on, että silloin yhteydenotot tapahtuvat.

Soittivat sitten uudemman kerran, kun olin ruokatunnilla, ja asia saatiin hoidettua. Tilanne kun on, mitä on, niin aikaa ei suoralta kädeltä pystytty antamaan, vaan sitä ehdotetaan kirjeitse noin puolen vuoden päästä.

Vaadin, että takaisinsoittopalveluihin pitää lisätä mahdollisuus valita, koska takaisin voi soittaa! Kyllähän hammashuollon järjestelmään pystyy syöttämään sen puhelinnumeronkin, johon haluaa takaisin soitettavan.

Toinen vastaava järjestelmä, johon eilen olin yhteydessä, muuten antoi mahdollisuuden jäädä jonottamaan. Keino sekin, jos ei syystä tai toisesta pysty ottamaan puheluita vastaan. Muistaako joku lankapuhelimet tai puhelinkopit?

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.