Henkilökuntakuljetusta

Perjantaiksi minulle ei oltu työvuorolistaan alunperin määrätty mitään erityistä työtä, vaan varallaoloa. Torstain aikana asia muuttui, ja pääsin ajamaan iltapäiväruuhkan ajaksi. Jotta työtunnit saataisiin täyteen, varalla istumista jäi työpäivään jonkin verran.

Ainoaksi perjantain varallaolon työtehtäväkseni jäi muutaman linja-auton hakeminen toiselta varikolta kahden muun varamiehen kanssa. Menimme kolmisin kuljettajanvaihtoon tarkoitetuilla henkilöautoilla, ja kukin palasi omalla ajoneuvollaan (1 henkilöauto ja 2 bussia).

Tuon kyydin voi laskea erääksi henkilökuntakuljetuksen muodoksi, vaikka HK-järjestelmä onkin ajettu alas jo vuosia sitten.

Silloin, kun HKL:ssä oli vielä bussiliikenneyksikkö (ja liikennesuunnitteluyksikkö), oli käytössä henkilökuntakuljetusjärjestelmä. Aamulla eri linjojen ensimmäisten vuorojen kuljettajat haettiin bussilla töihin kotipysäkiltään, ja samoin yöllä viimeisten vuorojen kuljettajat vietiin kotiin. Henkilökuntakuljetuksia ajavilla kuljettajilla muistaakseni oli omat autot, jolla vältettiin muna-kana-ongelma.

HK:t olivat viime aikoinaan tilausperusteisia, eli HK-kuljettaja aamulla autoa valitessaan tiesi, montako kuljettajaa hänen kyytiinsä on tulossa. Jonakin pyhäaamuna oltiin liikkeellä Nissan Micra Mk2:lla, johon saatiin mahtumaan viisi normaalikokoista bussikuskia rahastuslaukkuineen. Kantavuus oli kovilla, minkä pystyi päättelemään siitä, että kuraläppien hangatessa maata niistä oli kulunut pois jokunen materiaalihiukkanen.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.