Vappuaatto tunti tunnilta

Hyvissä ajoin ennen vappua ajojärjestelijä kysyi, haluaisinko ajaa aattona yölinjojen lisälähtöjä. Molemminpuolisen joustavuuden nimissä suostuin.

18.00: Työpäiväni alkoi asemapaikaltani eli varikolta, ja veinkin autoni sinne, jotta pääsisin aamulla kotiin. Vaihdoin kahvikupillisen äärellä kuulumiset kollegoiden kanssa ja otin rahastusvälineeni mukaan säilytyspaikastaan. Paloautot kiisivät kohti Tattarisuon maastopalopaikkaa, kun lähdin kävelemään bussipysäkille, jolta kulkisi bussi kohti terminaalia, josta ajorupeamani varsinaisesti alkoi.

19.00: Toinen kuljettaja toi bussin edelliseltä kierrokselta, ja minä istuin rattiin. Työvuoroni oli sikälikin poikkeuksellinen, että ajoin koko illan ja yön samalla autolla. Väkeä kulki ensimmäisten tuntien ajan molempiin suuntiin niin paljon, etteivät bussin istumapaikat tahtoneet riittää. Toiset olivat jo tulossa katsomasta Mantan lakitusta, toiset vasta menossa keskustaan juhlimaan.

20.00: Vaihtorahatilanteeni oli hyvä. Vaikka olisinkin voinut tilittää edellisviikolla lipunmyynnistä kertyneet rahat jo töihin tullessa, päätin venyttää tilitystä vielä vuorokaudella, jotta minulla olisi enemmän pieniä seteleitä ja suuria kolikoita. Työnantaja tarkkailee tilitysvälejä, mutta ei tällaisesta mitättömän pienestä jatkoajasta varmaankaan kukaan huomauta. Kertalippuja menikin melko paljon, mutta pienellä rahalla, eli kenellekään ei tarvinnut antaa mitään takaisin.

Matkustaja: ”Mä otan semmosen kahden euron lipun.”
Minä: ”Se maksaa kolme euroa.”

21.00: Yhdeksän aikaan toiseksi viimeisellä sivulla metrolle päin oli aika vähän matkustajia. Sitä mukaa, kun väki väheni, niin metelitaso nousi. Viimeisellä sivulla ennen ruokatuntia pääsin jo nauttimaan nuorisosekakuoron täysin keuhkoin huutamasta Maamme-laulusta.

22.00: En kovinkaan usein tee eväitä töihin, mutta nyt oli sellainen päivä, koska tämän työpäivän rytmi oli niin erilainen normaaliin verrattuna. Ruokatunnin ajan oma bussini kökötti taukotilan edustalla.

23.00: Ruokatunnin jälkeen vaihtorahaa alkoi kulua. Ensimmäinen tarvitsija oli kollega, jonka vaihtorahat olivat jo loppuneet.

Ensimmäisen Rautatientorin lähdön soundtrack oli etupenkistä kuulunut poskien läpsyttely. Hieman liian humalassa ollut henkilö oli menossa Itä-Helsinkiin, mutta hänellä oli mukana kaveri, joka hänestä piti huolta. Uskalsin ottaa parivaljakon kyytiin, eikä heistä ongelmaa muodostunutkaan.

Toisen humalaisen oli ventovieras saanut sen verran heräämään, että hän kykeni nousemaan kyytiin Sörnäisten Rantatiellä, mutta pyllähti takapuolelleen jo etusillalla. Onneksi hänen määränpäänsä kävi selväksi, ennen kuin hän sammahti, joten pystyin herättelemään hänet suurinpiirtein oikealla kohdalla.

24.00: Kaikkine herättelyineen ja väenpaljouksineen olinkin sitten kymmenen minuuttia myöhässä lähiölähdöstä. Päätettä kohti mennessäni tarkkailin vastakkaisen suunnankin pysäkkejä, ja havaitsin muutamia isoja ihmisryhmiä. Keskustan suuntaan palatessani totesin, että he olivatkin menneet toisella bussilla, joka kulki osan matkaa samoja jälkiä minun kanssani. Matkaa ytimeen joudutti myös se, että en alkanut riidellä muutamien liputtomien matkustajien kanssa.

25.00: Ehdin juuri ja juuri lähtöajaksi Rautatientorin lähtölaituriin. Bussi täyttyi uusista matkustajista, ja alkoi uusi sivu kohti linjan toista päätä. Sinne saavuttuani piti taas herätellä nukkuja, ja kiireellä komensinkin hänet ulos, koska minulla oli tarve käydä vessassa, ja kello tikitti uhkaavasti kohti seuraavaa lähtöaikaa. Onneksi sain tällä kerralla ajaa lähiöstä keskustaan tyhjänä, mikä nopeutti toimintaa, ja toisaalta sain valita sopivan metsäisen pysäkin WC-asiointia varten – Rautatientorilla en olisi ehtinyt käydä missään.

26.00: Joku oli suunnitellut aikataulut siten, että seuraava lähtöaikani oli viisi minuuttia ennen saman linjan seuraavaa bussia. Koska olin vieläkin pari minuuttia jäljessä, se seuraava bussi oli jo ehtinyt mennä Rautatientorin lähtölaituriin ja vei kaikki matkustajat. Telibussiin näyttivät mahtuvan kaikki halukkaat, joten lähdin keräämään väkeä matkan varrelta, Hakaniemestä ja Sörnäisten Rantatieltä, ja kertyihän sitä sieltäkin istumapaikkojen täydeltä.

Tilanne ei olisi ollut yhtä mukava ja helppo, jos olisin joutunut ottamaan matkustajia Rautatientoriltakin, joten olin ihan hyvillä mielin, kunnes tajusin, että instant karma oli iskenyt. Yötaksa oli jo astunut voimaan, mutta annoin eräälle matkustajalle epähuomiossa rahasta takaisin päivätaksan mukaan. Kahden euron lovi vaihtokassassa minun täytyy täydentää omista varoista seuraavan tilityksen yhteydessä.

27.00: Yön viimeiseen lähtöön ehdin ihan hyvin, koska siinä oli enemmän aikaa palautua Itä-Helsingin syövereistä keskusta-alueelle. Viisi minuuttia ennen omaa lähtöäni oli lähdössä bussi toiseen lähiöön, ja menin laituriin samaan aikaan sen kanssa. Rahastamiseen jäi aikaa noin kahdeksan minuuttia ja tämä viimeinen lähtöni olikin HSL:n kannalta kaikkein kannattavin, sillä lippuja meni ja meni ja meni. Lipunmyyntilaite antoi lähtömerkin juuri sillä hetkellä, kun bussiin ei enää mahtunut lisää ihmisiä, joten suljin ovet ja lähdin matkaan. Loput matkustajat jäivät odottamaan seuraavaa bussia, joka lähtikin taas viisi minuuttia minun jälkeeni.

28.00: Viimeiset nukkuneet heräteltyäni palasin varikolle, hieman myöhässä jälleen. Bussin tankattavaksi ja pestäväksi vienyt henkilö olikin jo varikon portilla odottamassa. Toukokuuta aloittelevia kollegoitakin oli jo kahvipöydässä, mutta minä lähdin kotiin nukkumaan enempiä viivyttelemättä.

Aamuvuorolainen: ”Hyvää huomenta.”
Yövuorolainen: ”Hyvää yötä.”

Hassut kellonajat muuten johtuvat siitä, että HSL:n liikennöintivuorokausi alkaa kello 4:30. Sehän olisi liian suuria kellonaikojakin sekavampaa, jos HSL:n kello olisi 11:00, kun steissin kello näyttäisi 15:30.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.