Koulutuspäivää

Tänään istuin koko päivän HSL:n järjestämässä koulutuksessa.

EU:n ja Trafin taholta määrätään kuljettaja saamaan ammattipätevyyttä ylläpitävää jatkokoulutusta 35 tuntia 5 vuoden aikana. Käytännössä siis isoissa HSL-alueen taloissa kuljettajat istuvat näissä nk. direktiivikoulutuksissa yhden päivän vuosittain.

Myös pääkaupunkiseudun paikallislinja-autoliikenteen tilaajataho, Helsingin Seudun Liikenne, HSL, kouluttaa kuljettajia. Alunpitäen tahti on sielläkin ollut yksi päivä vuosittain, mutta liikennöintisopimusten pitenemisen vuoksi sitä on harvennettu yhteen päivään kahden vuoden välein.

Keskimäärin HSL-kuljettaja siis tällä hetkellä saa oppia 1,5 päivää vuosittain.

Tämän päivän aikana käsiteltiin sitä, millaisia määräyksiä HSL:llä on tilaamansa liikenteen suhteen. Pitää olla kolme minuuttia ennen lähtöaikaa laiturissa, linjakilpien pitää olla oikein, kuljettajalla on oltava (työ)vaatteet päällä, pysäkkijarrua ei saa kytkeä irti, ja niin edelleen.

Käytiin myös läpi erilaisia asiakaspalvelutilanteita, ja mikä on oikea toimintatapa eri tilanteissa. Apuna olivat mm. tuoreehkot, aidot, HSL:n järjestelmiin kertyneet asiakaspalautteet, sekä moitteet että kiitokset. Tietyt tilanteet herättivät melko vilkastakin keskustelua.

Myös tänään ”uutisoitu” kahvi-insidentti oli tietenkin esillä.

Ajankohtaiskatsauksessa tarkasteltiin mm. uutta lippujärjestelmää ja sen myötä käyttöön tulevia laitteita, joiden asennukset ovat vähitellen alkamassa. Tulevia raideliikennesuunnitelmia vilautettiin pikaisesti.

Iltapäiväkahvien jälkeen paikalla kävi kaksi matkalippujen tarkastajaa kertomassa omasta työstään. Busseissakin tarkastuksia tehdään, vaikka sitä ei välttämättä koeta tarpeelliseksi, koska on sellaisiakin paikkoja, joissa eräille bussilinjoille pääsee kyytiin ilman, että kuljettaja tarkastaisi lippua.

Päivän päätteeksi kävi vieraita myös liikennesuunnittelun parista. Päivän vilkkaimmat ja äänekkäimmät puheenaiheet olivat ehdottomasti välipisteajat ja ajoajat yleensäkin.

Vaikka minulle uutta asiaa oli melko vähän, niin kyllä jotain pieniä tiedonpalasia sain mukaan. Oikeaa asiakaspalveluasennetta ja -tahtoa sitäkin enemmän, joten älkää ihmetelkö, jos vaikka hymyilisinkin taas hieman useammin…

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.