Tilausajoa eli Sukkula Lönnrotinkadulle

Melkki

Iso kulkuneuvo: M/V Aratnia, Wärtsilä Hietalahti, vesillelasku 1984.
Pieni kulkuneuvo: HelB 1011, Scania K230 / Lahti ScaLa, vuosimalli 2010.
Jätkäsaari (Melkki LME), 5.6.2014.

Noin vuoden päivät sitten minun ja tilausajomaailman tiet erosivat, kun työnantajani luopui siitä toiminnasta, ja möi liiketoiminnan eräälle toiselle liikennöitsijälle.

Viime viikkoina Helsingin satamiin on alkanut saapua jälleen risteilijöitä. Tuhannet turistit lähtevät vaeltamaan joko Uudellemaalle päiväretkille tai Helsingin keskustaan. Ensinmainituissa ajoissa käytetään tilausajokalustoa, mutta Helsingin keskustaan matkailijat on totuttu kuljettamaan kaupunkibusseilla.

Kuinka ollakaan, se eräs toinen liikennöitsijä on alkukesästä käyttänyt sataman ja keskustan välisissä ajoissa alihankkijoita. Minun työnantajani on eräs alihankkijoista, ja tietenkin minut pyydettiin ajamaan tätä urakkaa. Saan vaihtelua linjanajorutiiniin, ja työnantaja saa käyttöönsä sen kokemuksen, joka minulla näistä ns. shuttle-kuljetuksista on.

Tänäänkin olen ollut sahaamassa Melkinlaiturin ja Lönnrotinkadun välillä. Satama ja laituripaikka, jossa laiva on, vaihtuvat joka kerralla, eikä keskustan päänkään pysäkki aina ole sama. Tänäinen parivaljakko on siinä mielessä hyvä, että keskustasta laivalle oli helppo posotella Lönnrotinkatua ja edelleen Hietalahdenrannan ja Jätkäsaaren kautta. Alle kymmeneen minuuttiin meni parhaimmillaan.

Laivalta keskustaan ajaminen olikin tänään melko hankalaa ja aikaavievää. Kääntymis- ja ajokieltojen vuoksi paikalle pitää saapua joko Mannerheimintietä pohjoisen suunnasta tai Pohjois-Esplanadia pitkin. Mannerheimintien vaihtoehdossa pitää tehdä pitkä kierros ja ajaa Ruoholahden ja Simonkadun, tai Rautatiekatujen ja Arkadiankadun kautta. Espan vaihtoehdossa taas pitää käydä kääntymässä Fabianinkadulla, koska Etelä-Espalta ei bussilla käytännössä mahdu kääntymään Mikonkadun/Korkeavuorenkadun kohdalla Pohjois-Espalle. Normaalit matka-ajat tämänpäiväisten ruuhkien ja Simonkadun/Kaivokadun/Manerheimintien liikennevalojen toimimattomuuden vuoksi olivat kahdenkymmenen minuutin luokkaa.

Risteilyvieraat olivat tänään pääosin amerikkalaisia, joten yhteinen kieli löytyi, tosin useimmiten kanssakäyminen jäi neuvomisen tasolle. Mistä löytyy Kauppatori, Temppeliaukion kirkko, tai joku muu turistikohde. Tästäkö ne bussit takaisin laivalle lähtevät, ja koskahan viimeinen mahtaa kulkea? Kai sitä olisi voinut halutessaa kepeästi keskustella vaikka säästä taukojen aikana, mutta tiedättehän, että suomalaiset eivät ole smalltalk-kansaa, enkä kaikista suomalaisista etenkään minä.

Aikataulua ei tänään ollut, vaan ajettiin non-stoppina, mikä tarkoittaa, että bussi lähtee, kun se on täynnä, tai kun edellisestä lähdöstä on kulunut viisitoista minuuttia. Tällaisesta liikennöintitavasta huolimatta tänään ei oltu järjestetty kuljettajille tauottajaa, joten yhdessä vaiheessa tuota viittätoista minuuttia piti hieman venyttää, että sain työehtosopimuksen määräämän tauon pidettyä.

Viimeiseksi vielä pari sanaa bussista. Noin neljä vuotta vanha ilmastoitu ScaLa oli oikein miellyttävä auto tätä ajoa varten. Se ei ole mahdottoman pitkä, joten sillä mahtuu hieman pienemmillekin kaduille, ja niiaus- ja tasonlaskuominaisuudet ovat hyvät, siis napista painamalla todella tapahtuu niiausta eikä vain kuulu pihinää. Huonompana puolena tämän yksilön iskunvaimennus alkoi osoittaa ehtoopuolen merkkejä, mutta virittäähän se matkustajat taas laivatunnelmaan, kun hidastustöyssyjen kohdalla bussi keinuu kuin kirkkovene aallokossa…

Kaiken kaikkiaan kaksi shuttle-päivää ovat olleet tervetulleita, ja lisää lienee luvassa vielä ennen lomiakin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.