M-junien korvausliikenneviikonloppu

Kehäradan rakennustöiden vuoksi M-junien pääteasemana oli tänä viikonloppuna Pohjois-Haaga, kuten viime viikonloppunakin. Pohjois-Haagan ja Vantaankosken välillä liikennöitiin korvaavia busseja.

HelB 1330: Scania K280 / Lahti ScaLa, vm. 2013.

HelB 1330: Scania K280 / Lahti ScaLa, vm. 2013.

Myös minä olin ajamassa junabussia. Viime viikonlopun liikenne pystyttiin hoitamaan isolta varikolta, mutta mm. kesälomien takia tänä viikonloppuna tarvittiin autoja ja kuljettajia myös pikkuvarikolta. Tarve oli tiedossa hyvissä ajoin, ja kun ajojärjestelijä kysyi minulta muutama viikko sitten, haluanko lähteä tällaiselle keikalle, suostuin heti.

Korvauslinjoja oli kolme kappaletta, ja kaikkien lähtöpaikka oli Pohjois-Haagan asemalla: h48 kulki Kannelmäen asemalle, h49 Malminkartanoon ja 499 Malminkartanon kautta Vantaan alueen asemille (Myyrmäki, Louhela, Martinlaakso ja Vantaankoski).

48 ja 49 muodostivat heilurin, eli niillä ajoivat samat autot, jotka vaihtoivat Pohjois-Haagassa lennosta toiselle linjalle. Tarkoitus oli, että Malminkartanosta tuleva bussi ajaa suoraan Kaupintietä ja jatkaa kohti Kannelmäkeä heti saavuttuaan, koska muu liikenne ei mahdu ohittamaan bussia Lassilan pysäkeillä. Kannelmäestä Malminkartanoon päin kierrettiin Pohjois-Haagan aseman kautta.

Muutamalla kerralla Malminkartanosta saapunut bussi pyöräyttikin asemalle, ja täytynee tunnustaa, että minullakin se kerran melkein lipsahti, kun aamun hiljaisina hetkinä olin ajatuksissani ajavinani 499:ä. Suurta vahinkoa ei moisesta kunniakierroksesta ollut, ellei ko. kuljettajan (ja yhtiömme) maineeseen tullutta pientä kolhiota lasketa.

M-junan korvauslinjojen pysäkkikäyttäytyminen aiheutti melko paljon sekaannusta. Kaikki kolme linjaa pysähtyivät vain rautatieasemien läheisyydessä olevilla pysäkeillä, mutta melko monella sivulla joku halusi kesken matkan ulos tai sisään, varsinkin puolenpäivän jälkeen, kun matkustajia oli enemmän kuin aamulla. Onhan se tietenkin vähän hölmön ja nolon tuntuista ajaa pysäkin ohi, jos joku haluaisi kyytiin, mutta nyt HSL oli päättänyt, että kun kerran ”leikitään” junaa, niin sitten toimitaan niin kuin juna toimisi.

Kuitenkin toisissa asioissa korvausbussi oli vain bussi. Eroavia asioita oli mm. se, että korvausbussiin ei saanut tuoda polkupyörää, vaikka junassa niiden kuljettaminen on sallittua. Lastenvaunujakaan ei bussiin mahdu yhtä paljon kuin junaan, minkä sain kokea lauantai-iltapäivänä.

Kaikken tärkein ero oli se, että korvausbussissa oli suljettu rahastus, eli kaikkien matkustajien piti esittää tai ostaa matkalippu. Junaliikenteessähän voimassa oleva lippu pitää näyttää vain pyydettäessä. Kuljettajien piti kuitenkin hyväksyä myös VR:n vyöhykeliput, ja tietenkin myös kaukoliikenteen liput – yhden sellaisenkin näin. Kuljettajilla ei ollut mahdollisuuksia myydä VR:n lippuja, joten jos matkustaja ilmoitti haluavansa ostaa sellaisen, hänet piti päästää kyytiin maksutta.

Oman osansa suljetun rahastamisen valvomisen hankaluuteen toi linjalla käytetty autokalusto, eli runkolinja 550:n oranssit autot, jotka on varusteltu avorahastusta silmällä pitäen. Normaalissa liikenteessä niihin saa nousta kyytiin myös keskiovesta, mutta junakorvausajossa vain etuovi oli käytettävissä sisään tulemiseen.

Normaalia enemmän oli sellaisia tilanteita, että matkustaja maksoi matkansa käteisellä, kun pyysin esittämään lipun. Olisivatko he menneet maksamatta, jos olisivat päässeet koko matkan junalla? Normaalia enemmän oli sellaisia tilanteita, että muiden matkustajien poistuessa keskiovesta toiset tunkivat siitä sisään vastavirtaan. Mahtoivatko heidän lippunsa olla kunnossa?

Helteisen sään uuvuttamana aloin viimeisillä kierroksilla jo pehmetä ja katsoa asioita läpi sormien, ennen kuin kaikki hiukset ovat joko harmaita tai revitty päästä. Ei se enää ole millään tavalla mielekästä, että jokaisella pysäkillä pitää käydä läpi samoja väittelyitä lipuista sun muista.

No juu… Lähdin viikonloppuun hyvillä mielin ja suurin odotuksin, mutta käytännön työ ei osoittautunutkaan kovinkaan mukavaksi. Aion kuitenkin jatkossakin tarttua tällaisiin mahdollisuuksiin poiketa arkisista kuvioista.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.