Lippulajitutkimusta runkolinjalla

Alkavalla viikolla ajan melko paljon runkolinjaa 550, jossa tänäänkin tehtiin Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän lippulajitutkimusta.

Helsingin seudun liikenne, lyhemmin HSL, on taho, joka suunnittelee valtaosan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen reiteistä ja aikatauluista, ja tilaa suunnitellun liikenteen liikennöitsijöiltä. HSL:n rahoitus tulee lipputuloista ja siihen kuuluvien kuntien rahakirstuista (tällä hetkellä suhde on noin puolet lipuista ja puolet kunnilta).

Juuri rahoitukseen lippulajitutkimuskin liittyy. Sen tulosten perusteella päätetään, kuinka paljon mikäkin jäsenkunta HSL:lle maksaa. Lisäksi tuloksia käytetään hyödyksi muissakin taloudellisissa tarkastuksissa ja liikennesuunnittelussa.

Käytännössä tutkimus tehdään niin, että matkalippujen tarkastaja selvittää tarkastuksen yhteydessä muutamalla kysymyksellä matkustajan kotikunnan, lähtö- ja määräpysäkin ja liityntäkulkuneuvot, eli sen, tultiinko ja lähdetäänkö pysäkilleltä jollakin toisella kulkuneuvolla vai jalkaisin.

Tänään kyydissäni kulki muutamia kuljettajia, jotka olivat menossa aloittamaan työtään jollekin vaihtopaikalle. En valitettavasti kuullut, mitä he vastasivat liityntäkysymykseen. Minä olisin ollut kahden vaiheilla, koska vaikka tuossa tilanteessa kuljettajan matka jatkuukin toisella bussilla, niin toisaalta vaihtopaikka on matkan päätepiste, kun kerran työpaikalle on saavuttu jo.

Muutaman sellaisen vastauksen kyllä kuulin, että juosten pysäkille tullut matkustaja ilmoitti saapuneensa kävellen. (Ei ole iso juttu, mutta pisti pikkutarkan korvaan.)

Muuten oli ihan normaali 550-päivä. Välillä katselin edelläni ajavan vuoron perävaloja, välillä taas takanani ajavan vuoron perävaloja…

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.