Penkit päin p:tä

Kuljettajan istuin on varsin tärkeä osa linja-autoa. Kuljettaja joutuu kaupunkiliikenteessä istumaan siinä jopa viiden ja puolen tunnin rupeamia, joten vaikka hän jaloittelemaan välillä pääseekin, on tärkeää, että hän saa penkin säädettyä juuri kohdalleen. Tähän perustuen olen viimeisen kuukauden aikana joutunut pyytämään kahdesti, että bussi vaihdettaisiin toiseen rikkoutuneen kuljettajan penkin vuoksi, ja kummallakin kerralla työnjohtaja suostui ilman työsuojeluorganisaation väliintuloa.

Ensimmäisellä kerralla otin ajettavakseni bussin, ja aloin säätää penkkiä itselleni sopivaan asentoon. Selkänojan säätö otti ja hajosi, eikä se enää lukittunut mihinkään asentoon. Soitin varikolle ja pyysin tuomaan toisen auton.

Korjaamon mies tuli paikalle, istahti penkille, työnsi selkänojan taakse, ja sen jälkeen se toimi taas kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Kyllä hän sen bussin kuitenkin vei pois, kun oli päätepysäkille asti vaivautunut, ja mieleeni jäi erityisesti hänen käyttämänsä sanonta, että olihan se penkki vähän ”hepsankeikka”.

Toisella kerralla oli kyse samanlaisesta vaivasta, eli hienostelevin termein sanoen säätökahvalta ei ollut yhteyttä säädön lukituksen vapauttavaan elimeen, tosin tällä kerralla koko penkin kallistussäätö ei toiminut. Soitin taas, ja korjaamon mies tuli paikalle taas ja vei risan jakkaran busseineen päivineen pois.

Seuraavana aamuna samalla autolla oli ilmeisen hyvin mielin lähdetty ajoon, vaikka penkille ei oltu ehditty tehdä mitään… Eikö sopiva ajoasento olekaan kaikille yhtä tärkeä, vai sattuiko one size fits all -säätö olemaan juuri sopiva aamun ensimmäiselle kuljettajalle?

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.