Jäähyväiset Volvo 7000:lle

Iso kiitos Helsingin Bussiliikenteelle, että Suomen Linja-autohistoriallinen Seura sai käydä ajelulla viimeisellä Volvo 7000:lla!

Lähtökuopissa Itäkeskuksessa.

Volvo 7000 on Volvon matalalattiabussi. Alustana on Volvo B7L, jonka moottori on sijoitettu vasemmalle taakse ja jäähdytin sen yläpuolelle, takanurkkaan. Taka-akseli on portaalimallinen. Tämä rakenne mahdollistaa takaoville asti matalan lattian. Korin on valmistanut Carrus Oy Wiima Vantaan tehtaalla.

HKL-Bussiliikenteellä ja sen seuraajalla, Helsingin Bussiliikenteellä, oli kaksi sarjaa Volvo 7000:sia:

  • Ensimmäinen erä, kylkinumerot 9912 – 9932, tuli loppuvuodesta 1999 linjoille 71S ja 77S ja Herttoniemen ja Laajasalon välisille linjoille (84 – 88).
  • Toinen erä, kylkinumerot 14 – 22, tuli toukokuussa 2000, pääasiallisena käyttöalueena oli Herttoniemen liityntälinjasto (80, 81, 93).

Volvo 7000:set viettivät lähes koko ikänsä Vartiokylän varikolla, ja vuosien saatossa kulkivat lähes kaikilla Varhan linjoilla, esim. 57, 58, 68, 70T, 77 ja Itäkeskuksen ja Vuosaaren liityntälinjat. Onpa sellainen poikkeustilanteessa käynyt jopa 611:llä!

Valimo, ABB:n pysäköinti- ja konttorirakennus näkyy taustalla. Jo alkuaikoinaan ainakin yksi Volvo 7000 kulki linjalla 54 HKL:n Kotilinja-kampanjan osana, vaikka linjan varsinainen liikennöitsijä oli Linjebuss. Oman työmatkani tietenkin sovitin joka aamu Linjebussin bussin perässä kulkeneeseen 7000:seen.

Suomen Linja-autohistoriallinen Seura järjesti 14.12.2014 jäähyväisajelun Helsingin Bussiliikenne Oy:n autolla numero 21. Se jäi viimeiseksi HSL-alueen Volvo 7000 -malliseksi bussiksi, ja ajelun jälkeen ilmeni, että tämä jäi melko suurella todennäköisyydellä kyseisen bussin ja bussimallin viimeiseksi ajoksi HSL-alueella.

Ajatus tällaisen ajelun järjestämisestä oli muhinut mielessäni pitkään. Se alkoi muuttua käytännöksi, kun kävin kysymässä, millaisin ehdoin ko. bussin saisi vuokralle. En ollut uskoa korviani, kun Vartiokylän varikon liikennepäällikkö lupasi sen käyttöömme kustannuksitta!

Autotiedustelun ja varsinaisen ajelun välillä oli runsaasti aikaa miettiä, mitä reittiä ajeltaisiin, mutta lopullinen suunnitelman teko jäi tietenkin edelliseen iltaan. Se oli selvää alusta alkaen, että niitä linjoja oli tarkoitus seurailla, joilla Volvo 7000:set ovat liikennöineet, ja että olisi kiva, että edes johonkin kuvaan saisi oikeat linjakilvet.

Halusin ehdottomasti käydä Kasarmitorilla, ja linjat 71S ja 77S olivatkin ainoat, jotka tulivat ajettua retken aikana päästä päähän. Harmikseni Kasarmitorille ei saanut ajaa, vaan jouduin tyytymään kadunvarsipysäköintiin, eikä tietenkään kymmenen vuotta sitten lakanneisiin linjoihin sopivia linjakilpiäkään löytynyt. Tulipahan kuitenkin virkistettyä muistoja: aikanaan, kun linjojen loppuminen oli jo tiedossa, kävin ajojärjestelijän luona kysymässä, saisinko oman työpäiväni vaihtaa Kasarmitorin linjoihin. Ja onnistuihan se.

Viimeinen kivi vierähti sydämeltä, kun tänä aamuna marssin ruutuun, jossa 21 seisoi, ja sain sen käymään. Se oli seissyt käyttämättömänä pitkään, ja muutamaa päivää aikaisemmin kävin tarkastamassa tilanteen. Tyhjäthän ne akut olivat, mutta muutama päivä latausjohdossa auttoi, ja ajelulle päästiin.

Ilokseni ajelulle osallistui reilusti toistakymmentä ihmistä. Kiitoksia teillekin kaikille, sain ainakin varmuuden siitä, että tällaisia ajeluja kannattaa yrittää järjestää jatkossakin.

Takilatien pysäkillä Jollaksessa. Linjan 85 reitti suoristettiin vuoden 2006 syysliikenteen alussa, mutta illan viimeinen lähtö Herttoniemestä ajettiin kuitenkin vanhaa reittiä, minkä vuoksi linjakilvissä mainitaan myös Yliskylä. Taustan Valintatalon tilalla oli niihin aikoihin puinen Siwa. Nykyisin tämä versio tunnetaan 85B:nä.

Matkan reitti oli kutakuinkin alunperin aiottu Itäkeskus – Mellunmäki – Kurkimäki – Jakomäki – Kasarmitori – Pihlajamäki – Suutarila – Siltamäki – Valimo – Herttoniemen teollisuusalue – Jollas – Kaitalahti – Itäkeskus. Ajelun aikana ajettiin osuuksia linjoilta 54, 70T, 71S, 77S, 78, 79, 85N, 85V, 88, 93B, 94A, 95. Lukuisia kuvauspysähdyksiä pidettiin.

Siltamäessä ja Tullisaaressa järjestettiin kuvausajot: kuvaajat jäivät pois bussin kyydistä, bussi kävi kääntymässä ja ajoi ohi kuvaajien ristitulituksessa, ja lopuksi bussi kääntyi uudelleen ja kuvaajat astuivat kyytiin. Näin saatiin kuvatuksi myös liikkuvaa bussia aidossa ympäristössä.

Ajelun loppupuolella, kun ajoin Laajasalon sillan yli mantereen puolelle, mieleeni juolahti, että tämä saattoi hyvinkin olla viimeinen kerta, kun ajoin bussia Laajasalossa. Nobinahan valtaa linjat 84 – 89 vuodenvaihteessa.

Loppujen lopuksi tämänpäiväinen ajo siis hyvin monessa mielessä jäänee viimeiseksi, ja haikein, vanhojen ja uusien muistojen täyttämin mielin palaan neljän vapaapäivän jälkeen takaisin palkkatöihin.

Kategoria(t): Matkakertomukset Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

7 vastausta artikkeliin: Jäähyväiset Volvo 7000:lle

  1. Leo Jussila sanoo:

    Sääliksi käy kun en päässyt tänään mukaan. Vuodesta 1999 asti olen asunut Roihuvuoressa, joten olen ollut näiden matkustajana siis aina. Monet matkat on tullut 7000 matkattua ennen ja jälkeen h80, h82 ja h93.

  2. Mies Stadista sanoo:

    Muistelen näitä autoja näkyneen Malmin suunnillakin (78 Vuosaaresta Malmin sairaalaan) vuosituhannen taitteessa. Erityismaininnat takapenkistä, jonka selkänoja oli ergonomisesti 90 asteen kulmassa, kuumana käyneestä moottorista ja ovista, joiden kovaääninen sihahdus sai ensikertalaiset tulostamaan housuihinsa. Oli ne aikoja – vaan ei tule ikävä!

  3. Rattiriemu sanoo:

    Kiitos kommenteista.

    Niinhän se jako oli minun mielikuvissani pitkään, että Herttoniemessä oli Volvo 7000:sia, Itäkeskuksessa ScaLoja, ja Vuosaaressa Scanian OmniCityjä.

    Vasemman puolen viimeinen penkkirivi oli tosiaan valettu moottorikopan kanssa samasta muotista, eli ei siellä ollut edes varsinaista istuinta.

    7000:sen ovia en ole koskaan pitänyt kovaäänisinä, mutta ehkä se meteli ei kuljettajan paikalle niin selvästi kuulu… Sen sijaan ovissa oli kaikenlaisia ongelmia, eivät alkuun tahtoneet avautua, kun bussi luuli olevansa liikkeellä, ja myöhemmin eivät tahtoneet mennä kiinni, kun bussi luuli jonkun olevan välissä. Ja hitaiksihan niitä ovia myös sanottiin.

    Haikea tunnelma minulle jää. 21 ei ole edelleenkään liikkunut siltä paikalta, johon sen ajelun jälkeen jätin. Vielä on pari arkipäivää tämän vuoden puolella jäljellä, mutta en elättelisi toiveita sen suhteen, että viimeinen Volvo 7000 vielä linjalle pääsisi…

  4. kiitos kuljettajalle, järjestäjälle hyvästä matkasta, vaikka itse myöhemmin liityin mukaan

  5. KK sanoo:

    Harmi, ettei me Tampereella käsitetty järjestää vastaavaa ajelua viimeisellä Volvo 7000 ja samalla viimeisellä nivelbussilla. Mutta erinomaisen hienoa on se että KLHS talletti viimeisen nivelbussin. Se on tärkeä juttu. Ilmeisesti myös Tampereen ensimmäinen nivelbussi on vielä jossain tallella.

    • Rattiriemu sanoo:

      Volvo 7000:sen ja matalalattianivellinja-auton säilyttäminen on minunkin mielestäni hyvä homma. Vaikka se voi tuntua nykyaikaiselta, niin pitää muistaa, että nykyaika on tulevaisuudessa historiaa.

      Jos Tampereen ensimmäisellä nivelbussilla tarkoitetaan tuota HKH-300:aa, niin tallessahan se on, SLHS:llä. Se taitaa muistaakseni tällä hetkellä viettää laatuaikaa Pyhtään kirkonkylällä, Pohjolan Liikenteen talleilla.

  6. Ratti sanoo:

    Tätä kyseistä Volvoa tuli käytettyä varhan varikolla vielä kesäkuussa 2015 simulaattorimateriaalin keruuta varten. Matkustamossa ollutta hometta ja paria viherkasvia lukuunottamatta päällisin puolin virheettömässä kunnossa oli vielä silloinkin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.