3. matkapäivä: Münchenin raitiovaunut

Junien esittely

image

Vanhimmat rataverkolla liikkuvat raitiovaunut ovat P3-tyyppiä, joita rakensi Rathberger 42 kappaletta vuosina 1966-68. Perävaunuja on tehty 38 kappaletta, ja nykyisin muutamat käytössä olevat yksilöt liikkuvat aina veto- ja perävaunun muodostamana raitiojunana, jollaisen huippunopeus on 70 km/h, ja jollaiseen mahtuu 82 istumaan ja 131 seisomaan.

image

Suurimman osan raitiovaunukalustosta muodostaa R2-tyyppi. Ne ovat kolmiosaisia MAN:in ja Siemensin vuosina 1994-97 valmistamia matalalattiaraitiovaunuja, joita on 70 kappaletta. Paikkaluku on 58+99 (istuvat+seisovat) ja huippunopeus 60 km/h.

R2-vaunuja on modernisoitu. Vaunun tekniikassa on tapahtunut muutoksia, mutta matkustajille näkyvin ero entiseen on sisustuksessa, mm. uudet istuimet. Vanhat vaunut ovat sinivalkoisia, täyskorjatut sinisiä, mikä vahvistaa eilistä ajatustani siitä, että myös vanhemmissa metroissa esiintyvä sinivalkoinen ulkoväritys on tosiaankin se MVG:n kaluston vanhempi ulkoasu.

image

R3-tyypin vaunut ovat AdTranzin ja Siemensin valmistetta vuosilta 1999-01. Paikkaluku 67+151, huiput 60 km/t.

S-tyypin Variobahn-vaunujen kanssa on ollut ongelmia. Prototyyppi ja kymmenen vaunun sarja on valmistettu 2008-11 Stadlerilla, maksimimatkustajamäärä on 75+146, ja huippunopeus tuttu 60 km/h. Liikenteessä ei taida olla yhtäkään vaunua, joten kuvaakaan en ole saanut.

image

Uusimmat vaunut ovat kahdeksan Siemensin Avenio-vaunua (tyyppi T). Ne on valmistettu 2013-14, kulkevat 60 km/t ja kuljettavat 69+147 matkustajaa.

Päivän kulku

Aamulla lähdin ensin hakemaan valoisan ajan kuvia P-sarjasta. Olin kuvitellut, että linjaa 21 ajettaisiin vain ruuhka-aikaan, tai ainakin että P-sarja olisi kulussa vain ruuhka-aikaan, mutta kyllä siellä raitiojunailtiin aamupäivälläkin, ja kuvat järjestyivät helposti.

Seuraavaksi jatkoin pohjoiseen ja suunnittelin matkustavani 12:lla poikittain orvolle 23:lle, mutta suunnitelma muuttui, kun näin 53:n bussin perävaunuineen. Olin nähnyt sellaisen toki jo keskiviikkona, mutta niitäkin kuvittelin vain tiettyyn aikaan päivästä kulkeviksi.

Buszug

Buszug– eli Bussijuna-nimellä kutsutaan niitä runkobussilinjojen autoja, joissa on perävaunu. Kokeilu alkoi 2001, ja sen lähtökohtana oli erittäin suuret matkustajamäärät. Linjaliikenne alkoi lokakuussa 2013.

image

Vetoautoina käytetään esitteen mukaan Solarista, jonka moottorin teho on 265 kW. En tosin tiedä, miten isoja moottoreita tällä seudulla yleensä käytetään, eli onko junabussibussissa enemmän tehoa kuin muissa. Perään on asennettu vetokita ja tarvittavat sähköliittimet.

Myös MANeja käytetään vetoautoina, mitä ei esitteessä mainita.

Perävaunun pituus on 11 metriä, ja ne on valmistanut Göppel. Koko junan pituus on 23 metriä, ja siihen mahtuu 61 istujaa ja 72 seisojaa.

Perävaunussa matkustamista piti tietenkin kokeilla. Suurin ero normaaliin bussiin on moottorimelun puute, vaikka vetoauton ääntely kyllä kantautuu perävaunuun asti. Ovetkin ovat sähkökäyttöiset. Suurin meteli taisi olla pysähtyy-äänimerkin MANmainen surina.

Perävaunun kaikki neljä pyörää kääntyvät, eikä se näytä kovin paljon käännöksissä oikaisevan. Jyrkissäkään mutkissa ei ollut ongelmia, paitsi että kuljettaja painoi eräässä kadunkulmassa kaasua liian aikaisin, minkä seurauksena perävaunu kulki mutkasta melko lujaa. Mutta ei se mitään, minähän pidän G-voimista.

Raitiovaunuajelua

Bussiajelun päätteeksi löysin itseni orvon ratikkalinjan 23 eteläpäästä. Onhan sinne tietenkin kiskoyhteys muulta rataverkolta, mutta sitä yhteyttä käyttää vain muutama vuoro päivässä, ilmeisesti hallista tulevat ja sinne menevät vaunut, joiden voisi täälläkin kuvitella kuljettavan matkustajia.

Linja taittoi itsensä kahden suuren rakennustyömaan välistä puiston keskelle, jossa se kulki loppumatkan. Käytetyt nopeudet olivat melko suuria.

Palasin samoja jälkiä vähän matkaa takaisin, ja sitten yritin ilman kunnon linjakarttaa löytää bussilinjaa Petuelringille. Päädyin kuitenkin Scheidplatzille, jossa havaitsin raitiovaunua 28 korvaavia linja-autoja. Julisteen mukaan Variobahn-vaunuissa on ongelmia, ja tässä vaiheessa heitin lopullisesti toivon niiden näkemisestä.

image

Pääsin Petuelringille lopulta raitiolinjalla 27. Siellä on väärin päin ajettava kääntösilmukka, eli raiteet menevät ennen silmukkaa ristiin. Tällaisella järjestelyllä laiturit saadaan silmukan keskelle. Panin merkille, että täälläkin vaihteissa ja ristikoissa ajetaan laipan varassa.

Seuraavaksi kävin koillisessa. 18:n kuljettaja ajoi melko lujaa, vaikka oli selvästi liukasta ja ajettiin muun liikenteen seassa. Muutamissa pikaisissa jarrutuksissa pystyi selvästi kuulemaan luistoneston toiminnan, ja niitä seuranneissa rajuissa kiihdytyksissä pyörät löivät tyhjää. Maxmonumentin jyrkissä mutkissa sentään otettiin rauhallisesti.

Sitten loppui kameran akku, ja se tarkoitti pakollista lounastaukoa.

Myöhäisen lounaan jälkeen hämärsi jo, muttta lähdin vielä kokeilemaan linjalla 19 liikkuvien Avenioiden kuvaamista. Ja sainhan minä kuvia.

Kuvien lisäksi sain nähdä, kuinka vaunun pyöräruoliramppi toimii, kun Kammerspielen pysäkillä pyörätuoli nousi kadun tasolta sisään.

Loppuillan tyydyin vain ajelemaan. Keskusta-alueella on tosiaan tuollaisia keskellä katua olevia pysäkkejä, ja ajonopeudet ovat maltillisia. Kun päästään kivikylän ahtaudesta pois, raitiovaunujen omat kaistat on selvästi erotettu autokaistoista, eikä henkilöautojen peilejä tarvitse pelätä, joten nopeudet ovat sellaisilla alueilla kovan tuntuisia tällaiselle Helsingin hidasratikkaan tottuneelle. Paras oli kyllä 23:n puisto-osuus, jossa mentiin melkein täysillä.

Palailin hotellille tyytyväisenä. Olin todennut Münchenin raitioliikenteen erittäin hyväksi

Kategoria(t): Matkakertomukset, München tammikuussa 2015. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.