5. matkapäivä: MVG:n museo

Sunnuntaina oli MVG-museon aukiolopäivä, ja tilaisuus piti käyttää hyödyksi. Seuraavan kerran siellä pääsisi käymään vasta helmikuussa.

En ole vielä esitellyt MVV:tä enkä MVG:tä, joten muutama sananen niistä.

MVV eli Münchner Verkehrs- und Tarifverbund on Münchenin seudun joukkoliikenteen suunnitteleva ja tilaava taho, siis kuin Helsingin Seudun Liikenne.

MVG eli Münchner Verkehrsgesellschaft on ylivoimaisesti suurin liikennöitsijä Münchenin kaupungin alueella, ja se liikennöi metron ja raitiovaunujen lisäksi busseja. Lähin vertailuentiteetti Suomen pääkaupunkiseudulla olisi HKL ennen HelB- ja HSL-aikaa, ja ilman suunnittelu- ja ratayksiköitä, siis HKL-Metroliikenteen, HKL-Raitioliikenteen ja HKL-Bussiliikenteen muodostama kokonaisuus.

Matka museolle sujui normaalisti. Giesingin asemalla jäi aikaa odotella museolinjaa O7, joten kuvailin muutamia S-Bahn-junia, joita tuli noin neljän junan ryppäissä. Sunnuntaina ajetaan näköjään yhden yksikön junin.

Ihmettelin hieman, miksi rataosalla ajettiin vasemmalla puolella. Syyhän oli ja on se eilen ihailemani junien kääntö Ostbahnhofilla: oikeaa puolta keskustatunnelista Obf:lle saapunut juna lähtee takaisinpäin ”vaihtamatta kaistaa”, joten vasenta puoltahan se kulkee. Vastaavasti etelästä Obf:lle englantilaisittain saapuva juna suunnanvaihdon jälkeen solahtaa vaivattomasti tunnelin oikeanpuoleiseen liikenteeseen raidetta vaihtamatta. Ristiinajojen määrä vähenee, liikenne nopeutuu, ja täsmällisyys paranee.

image

Matka Giesingin asemalta museolle sujui bussilinjalla O7, joka on kulussa vain museon aukiolopäivinä, ja jolla käytetään vanhoja busseja. Tänään ajossa oli auto 4712 (rekisteritunnus M-DZ 6212), eli vuoden 1986 Neoplan N 416 SL 2, Deutzin moottorilla ja Voithin nelivaihteisella D851-vaihteistolla. Mallimerkinnän SL 2 tarkoittaa standardibussimalli kakkosta: valmistajasta riippumatta autojen ulkonäkö oli samankaltainen, ja kojetaulun mittarien ja nappien järjestys sama.

image

Museon kalustonäyttely oli kattava. Vaikka vaunuyksilöitä ei suurta määrää ollutkaan, niin kaikki merkittävimmät vaunusarjat olivat nähtävillä, tietenkin liikenteessä vielä olevia lukuunottamatta. Myös työvaunuja oli nähtävänä, sekä teräs- että kumipyörin.

image

Vitriineissä oli pienesineistöä. Minua eniten kiinnostivat linjan 29 vuoron 8 vuoroaikataulu (vuosilukua ei tosin mainittu, mutta veikkaisin 1980-90-lukua), ja jonkinlainen vuoroaikataulukello, jonka toimintaperiaate ei tullut selväksi, enkä tullut kysyneeksikään. Oli myös lippuautomaatteja ja radiopuhelimia, ajokahvoja kontaktoreineen aukileikattuna ja ohje- ja määränpääkylttejä.

image

Busseja oli kolme. Niistä vanhin oli MAN vuodelta 1967. Sen aikataulutelineessä oli moderni O7:n vuoroaikataulu, jonka yritin kuvata tuulilasin läpi.

image

Uusin näyttelybussi oli Mercedes-Benz O405N2 -nivel. HKL:llä olen ajanut sellaista, tosin kaksiakselista versiota, ja sisustusta katsellessa sain flashbackejä menneistä ajoista. Penkkikangaskin oli ihan samaa!

image

Sokerina pohjalla oli oikean B-metrojunan ohjaamoon rakennettu simulaattori. Muutaman linjan rata on valokuvattu Google Street View -tyyliin, ilmeisesti kaikkine vaihteineen, puolenvaihtopaikkoineen ja varikkoineen. Tätä videota sitten ohjaillaan näkymään nopeammin ja hitaammin oikean junan hallintalaittein. Opastimet näyttävät oikeita opasteita kulkutiestä riippuen, välillä jopa joutuu pysähtymään punaiselle tolpalle!

image

Tungos simun ympärillä oli tietenkin melkoinen, vaikkei tunnelma kuvasta välitykään, ja jonottamaan jouduin puolisen tuntia, ennnen kuin pääsin ajamaan omat kolme asemanväliäni, joille ei paljon dramatiikkaa mahtunut. Vihreitä opastimia ja suoraa tunnelirataa vain.

Käytännössä ajaminen hoituu niin, että nopeudenasettelukahvalla valitaan haluttu nopeus muutamasta vaihtoehdosta, ja sen jälkeen eräänlaista kuolleenmiehenkahvaa painetaan ja työnnetään, jolloin juna lähtee liikkeelle. Jarrukahva on sellainen, että tietyllä kahvan asennolla saadaan aikaan tietty hidastuvuus, eikä sellainen, että edestakaisin vatkaamalla säädeltäisiin jarrupainetta suuremmaksi ja pienemmäksi.

image

Ensimmäisessä jarrutuksessa asemalle matkaneuvojan piti puuttua peliin. (Tosin ei semmoista ammattinimikettä taida enää olla, onkohan enää ammattiakaan?) Toinen yritys jäi vajaaksi, mutta kolmas osui kohdalleen, vaikkakin hieman lopputöksähtäen. Laiturintarkkailupeilistä jäi tuijottamaan takaisin se oranssi dieselveturi, josta filmi oli kuvattu.

Perstuntuman puute vaivasi vähän, kun ei junan fyysisestä liikkeestä saanut viitteitä tunto- eikä asentoaistilla, vaan joutui luottamaan vain näköaistiin. Siitä huolimatta realistisuus oli paremmalla tasolla kuin PC:n kanssa, koska maisema oli fotorealistinen ja hallintalaitteet oikeat.

Jäin kaipaamaan lisää. Saisikohan laitteen joskus vuokrattua omaan käyttöön…?

image

Joukkoliikennemuseon jälkeen kävin massaturistikohteessa, eli Olympiapuistossa ja etenkin Olympiatornissa. Korkeisiin paikkoihin ja näköalatorneihin minun nimittäin tekee aina mieli. Nyt ihmisiä ei ollut kovin paljon, koska alkoi jo hämärtää.

Tornin hissit kulkivat 7 m/s (Näsinneula 6 m/s), ja kiihdytykset ja jarrutukset olivat tuntuvia. Ulkoilmatasanne oli suljettu, eikä ravintolankaan hintataso ollut meikäläisen makuun (ruoasta en osaa sanoa, kun siis en syönyt), joten tyydyin katselemaan harmaiden pilvien varjostamaa maisemaa sisätilojen valoja heijastelleiden lasien takaa.

image

Tuollakohan se Viren kompastui ”Mynssenin” olympialaisissa vuonna 1972?

image

Kotimatkalla osuin metrojunaan, jossa oli uusittu matkustajainformaatiojärjestelmä. Asemalta lähdettäessä näytetään muutaman seuraavan aseman ja pääteaseman nimi. Matkan aikana näytetään seuraavan aseman nimeä, ja sen lähettyvillä olevan tärkeän kohteen tai nähtävyyden kuvaa. Asemalle saavuttaessa näkyvät muut joukkoliikenneyhteydet siltä asemalta, ja parhaimmillaan jopa reaaliaikaista tietoa niiden lähtöajoista! Kuva ei ole paras mahdollinen, mutta kuten englanniksi sanotaan, you get the picture, literally.

Kategoria(t): Matkakertomukset, München tammikuussa 2015. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.