6. matkapäivä: Südostbayernbahn

Maanantaina ostin itselleni 23 euron junalipun, joka kelpaa koko Baijerin alueella lähiliikenteen junissa (S-Bahn, RB, RE, IRE), kaupunkien paikallisliikenteessä ja busseissa. Lähdin kiertämään pääasiassa Südostbayernbahnin rataverkkoa tarkoituksenani matkustella 628-sarjan moottorijunilla ja 218-sarjan dieselvetureilla.

Kaluston esittely

Südostbayernbahn on Deutsche Bahnin tytäryhtiö, joka liikennöi paikallisjunia Baijerin kaakkoisosissa. Kalusto koostuu, kuten todettiin, 218- ja 628-sarjoista, ja lisäksi on uusia, 245-sarjan Traxx-mallisia dieselvetureita, jollaisen toissapäivänä näinkin.

image

628 on sivuradoille tarkoitettu kaksivaunuinen moottorijuna. Prototyypit valmistettiin 1974-75 ja 1981, ja sarjajunat kahdessa erässä, 1986-89 (628.2) ja 1992-96 (628.4). Valmistajia on monia,  Düwag, Waggon Union ja AEG esimerkiksi.

628 koostuu kahdesta vaunusta. Ensimmäisessä on dieselmoottori, jonka voima menee vain toiselle telille (siis moottorivaunu), ja toinen, 928-sarjaan numeroitu, on tavallinen vaunu, josta junaa voi myös ohjata (siis ohjausvaunu).

Kaikki tänään kohtaamani yksilöt olivat uudempia, 628.4:sia.

image

218 on raskas diesellinjaveturi.  Vuosien 1971-79 välillä Krupp, Henschel, Krauss-Maffei ja MaK  valmistivat 398 veturiyksilöä.

218 kuuluu V160-veturiperheeseen, jossa ulkonäöltään samannäköisen veturin sisään on sullottu eri aikoina ja eri tarpeisiin erilaista tekniikkaa. Perusvoimansiirto on kaikissa versioissa dieselhydraulinen, eli dieselmoottorin voima siirretään pyörille öljynpaineen voimalla, hydraulisesti.

Muut kalustoyksiköt tyydyn esittelemään ripottelemalla linkkejä sinne tänne.

Päivän kulku

image

Päivä alkoi Südostbayernbahnin junalla Münchenistä ja Mühldorfiin. Sen vetäjänä oli 218422, ja perässä kaksikerrosjunarunko: kaksi 2. lk:n, niiden välissä 1./2. lk:n vaunu, ja toisessa päässä tietenkin 2. lk:n ohjausvaunu, jossa oli myös polkupyöräosasto ja konduktöörin tilat.

Naiskonduktööri kuulutteli selvällä, heleällä äänellään matkaan liittyviä tietoja, esimerkiksi vaihtoyhteyksiä. Asemille tultaessa mieskuljettaja kertoi, kummalla puolella laituri on, ja kuulutuksista sai selvää ainakin sen verran, että puhujan vieressä hyrskäsi iso dieselmoottori, ja että ääni kulki vanhaa, rätisevää kaapelia pitkin.

Muuta kautta dieselin ääni ei sitten oikein välittynytkään, koska ikkunoita saati päätyovea ei saanut auki. Ei tullut oikean junamatkan tunnelmaa…

image

Mühldorfissa vaihdoin Rosenheimin junaan. Laiturinäyttö ennusti sille viiden minuutin myöhästymistä ja kertoi, että viivästyksen syy piili varikolla, mutta sen tarkempaa tietoa en saanut. Lopulta se lähti 13 minuuttia myöhässä, mikä tiesi vaikeuksia 10 minuutin vaihtoajalleni.

Koko matkan seurasin aikataulua, ja myöhästyminen kirittiin linjan puolenvälin kohtaus-/risteyspaikalle mennessä 11 minuuttiin, mutta sitten se retkahti taas. Onnekseni Salzburgiin menevää junaa viivästytettiin 5 minuuttia, joten vaihtoajaksi jäi ruhtinaalliset 2 minuuttia. Juosta piti, ja vielä Salzburgin junan lähtölaiturilla arvoin, kumpi junayksikkö jatkoikaan matkaa ja kumpi jäi Rosenheimiin. ”Bitte am Gleis 4 durchstegen”, minua hoputettiin.

image

Ehdin kuin ehdinkin siis Flirt 3:een. Kysyin konduktööriltä, onko lippuni varmasti voimassa Salzburgiin asti, ja olihan se. Yritin kuvailla vuoria ikkunan läpi, mutta tiedä nyt sitten tuliko niistä mitään. Myös juna lähti hiljalleen kiipeämään ylämäkeen. Rajan ylitys Itävaltaan sujui huomaamatta, yhtäkkiä vain opastimet ja junamiehistön ääni muuttuivat toisenlaisiksi.

image

Salzburgissa ehdin viettää parikymmentä minuuttia, ja kävin myös asemarakennuksen ulkopuolella.

image

Samalla junayksiköllä palasin takaisin muutaman asemanvälin. Olihan se uusi ja ihan hieno, miehistölle oli palvelutiski päivystyspaikaksi, ja vessa puhui kahta eri kieltä, mutta en minä siinä junamatkan tunnelmaan pääsyt.

image

Freilassingissa vaihdoin koululaisten täyttämään 628574:ään. Sen verran ehdin aseman touhuja havaita, että metalliromua siellä kuormattiin vaunuihin, ja että veturitallissa oli 103-sarjan sähköveturi. Tüßlingissä kohdattiin kaksi tavarajunaa.

image

Mühldorfissa oli aikaa katsella varikon toimintaa, ja seuraavan junan lähtöraidekin oli sillä puolella ratapihaa. 218-sarjan vetureita seisoksi toimettomina, mutta Köf järjesteli yhden vaunun 218-parivedolla Münchenistä saapuneen Silberling-roikan perään. Olisinpa päässyt sillä junalla matkustamaan. Lohdutukseksi ohi pyyhälsi Ludmillan, eli 232-sarjan vetämä tavarajuna.

image

Sitten olikin jo aika lähteä kohti Passauta. 114 kilometrin sivuradalla oli raukea tunnelma. Se oli juuri sellaista rataa, jolle 628-sarja on luotu: yksiraiteista, vähäiset matkustajamäärät, ja niin löysä aikataulu, että hitaamminkin kiihtyvä juna sitä pystyy noudattamaan. Kohtauspaikoilla elävä junansuorittaja kääntelee siipiopastimia kankiasetinlaitteella.

image

Passaun lähellä rata muuttui erittäin mutkaiseksi ja mäkiseksi. Muistan lukeneeni, että täällä seudulla kapearaiteiset rautatiet on normaaliraiteistettu jo varhain, mistä syystä täällä ei ”kapsuja” juuri ole. Mahtaakohan tuo rataosa olla juuri sellainen?

image

Juna Passausta Müncheniin ajetaan aikataulun mukaan perjantaisin kaksikerroskalustolla, mikä pani minut miettimään, mitä siellä muina päivinä kulkee. Vastaus oli, että uusia 440-sarjan moottorivaunuja, eli Alstomin Coradia Continentaleja.

Tämä 2 tunnin 20 minuutin matka keskeytyi Wörthissä 25 minuutiksi, koska Landshutin asema oli suljettu. En ole varma, kuulinko oikein, mutta kyse saattoi olla pommiuhkauksesta. (EDIT: Seuraavan aamun uutisista luin, että oli löydetty toisen maailmansodan aikainen pommi rautatieaseman alta.)

image

Sen jälkeen mentiinkin lujaa ja reippaasti, ja loppuviimein myöhästyminen oli vain 15 minuuttia.

Junasta ulos astuessa matkaa oli kertynyt 618 (tariffi)kilometriä. Ei ollut kallista, noin 3,72 senttiä per kilometri.

Kategoria(t): Matkakertomukset, München tammikuussa 2015 Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.