9. matkapäivä: kotiinpaluu

Torstaina oli vuorossa enää paluu kotiin. Matkustin lentokentälle aamuruuhkan aikaan S-Bahn-linjalla 1, jota piti jonkin aikaa odotella keskustatunnelissa.

Huvin vuoksi kellotin junien todellisen vuorovälin. Junia lähti asemalta tiheimmillään noin 1 minuutin ja 40 sekunnin välein, ja tämä siis käsiohjauksessa, ilman automaattiajoa. Jos joku väittää, että Helsingin metro on pakko automatisoida, jotta vuoroväliä saataisiin tiheämmäksi, niin puppua puhuu.

Lentomatkalla ei tapahtunut mitään erikoista. Embraer 190 ei ollut aivan täynnä, ja sainkin itselleni käyttöön ihan oman rivin. Lähestymisliu’un aikana lentäjän piti yhtäaikaa vähentää korkeutta ja hidastaa nopeutta. Ilmassa oli korkealta ja kovaa -tunnelmaa, kun spoilerit olivat täysin auki melko pitkään. Helsinki-Vantaalle saavuttiin etuajassa.

Lentokoneen siipihän tuottaa sitä enemmän nostovoimaa, mitä suurempaa vauhtia se kulkee ilman läpi. Nostovoimaa voi kasvattaa tiettyyn rajaan asti myös kasvattamalla siiven kohtauskulmaa, eli kulmaa, jossa siipi kulkee ilman läpi – kun mennään sen rajan yli, ilmavirta irtoaa siiven pinnasta ja kone sakkaa.

Lentokorkeutta voi siis vähentää, kun pienentää moottorien tuottamaa työntövoimaa. Lentokone haluaa kuitenkin lentää samaa nopeutta kuin aikaisemminkin, ja tähän nopeuteen vaadittava voima otetaan lentokorkeudesta. Käytännössä lentokone alkaa vajota alaspäin, kun ”painaa vähemmän kaasua”.

Myös vauhdin hidastamiseksi pienennetään työntövoimaa, ja lentokoneen vajoamaan lähteminen estetään kasvattamalla kohtauskulmaa, eli nostamalla koneen nokkaa. Kohtauskulman kasvattamisen tuoma nostovoiman lisäys pitää lentokoneen samalla korkeudella, mutta ikäänkuin sivuvaikutuksena nopeus hidastuu.

Jos moottorit ovat jo tyhjäkäynnillä, pitää ottaa spoilerit käyttöön. Ne ovat siivekkeet, jotka tarkoituksella irrottavat osan ilmavirrasta koneen siivestä. Kun ilmavirta häviää, häviää myös osa nostovoimasta, ja nopeuden hidastaminen tai korkeuden pienentäminen käy päinsä.

Tämä selitys saattoi hieman oikoa mutkia ja olla käsittämätön, mutta jos asia kiinnostaa, niin hankkikaa tarkempaa tietoa vaikka sieltä Malmin lentoasemalta…

Loma jatkuu edelleen, onpa ainakin aikaa järjestellä matkan aikana otettuja kuvia.

Kategoria(t): Matkakertomukset, München tammikuussa 2015 Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.