Ajojärjestely

Kun kuljettajia on bussifirmassa sadoittain, ei ajojärjestelykään ole yhden miehen hommaa, vaan kuljettajien ja ajojen sopusointuun järjestelemiseenkin tarvitaan ihmisjoukko. Koska en parempaakaan aihetta keksinyt, päätin valottaa erästä neliportaista ajojärjestelyorganisaatiota.

Työvuorokierto

Koska kaikki kuljettajat eivät voi olla yhtäaikaa töissä, ja koska linja-auton kuljettaminen on vuorotyötä, voidaan työntekijät jakaa karkeasti kolmeen ryhmään. Yksi ryhmä on aamuvuorossa, toinen iltavuorossa ja kolmas vapaalla. Jos aamu- ja iltavuorot ja vapaapäivät kiertävät tietyssä rytmissä, kuljettaja pystyy sen perusteella laskemaan hamaan tulevaisuuteen asti, onko vaikka vuoden 2025 jouluaattona töissä vai ei.

Esimerkiksi annan yksinkertaisen työvuorokierron: viikko (seitsemän päivää) aamuvuorossa, viikko iltavuorossa, viikko vapaalla. Tällöin vaikka viikolla 1 on 1-ryhmä aamuvuorossa, 2-ryhmä iltavuorossa ja 3-ryhmä vapaalla. Seuraavalla viikolla 1-ryhmä vaihtaa iltavuoroon, 2-ryhmä vapaalle, ja 3-ryhmä tulee aamuvuoroon. Ja edelleen seuraavalla viikolla on 1-ryhmän vapaaviikko, 2-ryhmän aamuvuoro, ja 3-ryhmän iltavuoro, minkä jälkeen aloitetaan taas alusta. Homma toimii kuin kaanon-laulu.

Millään liikennöitsijällä ei tosin taida olla tuollaista työvuorokiertoa, koska linja-autoja ja kuljettajia on liikenteessä aamu- ja iltaruuhkan aikaan enemmän kuin keskellä päivää tai illalla. Tämä aiheuttaa oman hankaluutensa työvuorojen järjestelyyn, eli käytännössä ryhmiä tarvitaan yleensä enemmän kuin kolme, jolloin työvuorokiertokin on pitempi.

Ajopäiväkirja

Seuraava taso ajojärjestelyssä on työvuorolista, tai lista, tai viralliselta nimeltään se ainakin meillä on ajopäiväkirja. Se sisältää minuutintarkat työajat muutamaksi viikoksi eteenpäin.

Ajojärjestelijät sijoittelevat kunakin päivänä työvuorossa olevan ryhmän kuljettajat ajoihin niin, että jokaiseen ajoon on kuljettaja. Tässä otetaan huomioon sekin, että osa kuljettajista on tietenkin lomilla, ja osa on toivonut jotakin työpäivää vapaaksi, tai jos jollakulla kuljettajalla on jokin muu erikoistoive. Tavoitteena on se, että kuljettajan työaika viikkoa kohden olisi tietenkin 40 tuntia.

Ei voi antaa yhtä yleispätevää sääntöä, kuinka kuljettajat ja ajot järjestellään. Esimerkiksi jossakin voidaan käyttää sellaista jaottelua, että nämä-ja-nämä henkilöt ajavat tätä-ja-tätä linjaa. Jos joku näistä kyseisistä henkilöistä on vaikka lomalla, kuvaan astuu sijaiskuljettaja, joka pannaan lomalla olijan tilalle.

Kaikille sijaiskuljettajille ei välttämättä löydy tuurattavaa, joten heidän osaltaan ajopäiväkirja jää sen päivän osalta tyhjäksi.

Henkilöstötyönjohtaja

Kun lista on tehty, sitä ei yleensä muuteta, vaan listan saaneen kuljettajan oletetaan tekevän siinä mainitut työt.

Jos kuitenkin käy niin, että kuljettajalle tulee ylivoimainen este tai jos hän sairastuu, hän ilmoittaa asiasta henkilöstötyönjohtajalle. Työnjohtaja irrottaa kuljettajan ja työn kytköksen, ja alkaa etsiä tilalle toista kuljettajaa. Kyseeseen voi tulla vaikkapa sijaiskuljettaja, jolle ei ajopäiväkirjatasolla ole määritelty mitään ajoa, tai joku rivikuljettaja, joka on ilmoittanut haluavansa tehdä ylitöitä.

Jos ei sijaiskuljettajalle ole tälläkään tasolla löytynyt sopivaa ajoa, hän tulee kuitenkin työpaikalle varalle.

Liikennetyönjohtaja

Liikennetyönjohtaja on henkilö, joka hoitaa päivittäistä liikennettä. Silloin tällöin autorikkojen, myöhästymisten, ja muiden liikenteeseen liittyvien asioiden takia kuljettajien työpäivän kulku saattaa mennä sekaisin, ja tällaisissa tapauksissa myös liikennetyönjohtaja joutuu puuttumaan kuljettajien työvuoroihin.

Esimerkiksi: Jos kuljettaja jää kaatuneen yhdistelmäajoneuvon taakse jumiin Kehä I:lle, vaikka pitäisi olla ruokatunnilla Itäkeskuksessa, voi työnjohtaja määrätä varalla olevan sijaiskuljettajan paikkaamaan ruokatunnin jälkeistä työtä. Toinen tyypillinen tilanne, joka tietää varamiehelle keikkaa, on kuljettajan myöhästyminen töistä.

 

Minä siis olen tällä hetkellä sijaiskuljettajana, ja kaikilla tasoilla on tullut oleiltua. Ajopäiväkirjan lomatuuraukset ovat ennalta-arvattavaa työtä, ja sikäli vähän tylsää, mutta on niissä hyviäkin puolia. Skaalan toisessa päässä oleva varallaolo taas on sellaista, että aamulla ei tiedä mistä päivän mittaan itsensä löytää, ja siksipä sellaiset työvuorot vaativat melko laajaa paikallis- ja linjatuntemusta ja talon tapojen tietämistä.

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.