Kuljettajanvaihtopaikan vaihto

Kuten ehkä olette huomanneet, sama kuljettaja ei aja aina samaa bussia. Se tietää sitä, että kuljettaja ja hänen ajamansa bussi ovat kohdanneet jossain, ja heidän tiensä eroavat myöhemmin. Varikon lisäksi kuljettaja voi aloittaa ja lopettaa bussin ajamisen vaihtopaikalla, ja vaihtopaikkoja taas voi linjan päätepysäkkien lisäksi olla linjan varrella. Hyvin tyypillinen tapaus lienee, että bussivarikon ohi menevän linjan kuljettajia vaihdetaan varikon kohdalla, kuten vaikka linjalla 109 Klovissa.

Runkolinjan 550 kuljettajia vaihdellaan mm. Roihupellossa, Lanternan kohdalla, joka on yhden pysäkin päässä linjan itäisestä päätepisteestä.

Tällä viikolla ei eräällä kerralla ajamaan tuleva kuljettaja ollutkaan paikalla, kun kurvasin pysäkille. Mistään suunnasta ei näyttänyt olevan lähestymässäkään ketään, joten soitin työnjohtajalle, ja kerroin tilanteen. Työnjohtaja alkoi soitella vaihtokuljettajalle, joka ilmeisesti saatiinkin kiinni, koska hetken päästä hän saapui toisen suunnan pysäkiltä, ja kertoi, että ajopäiväkirjassa oli ollut virheellinen merkintä.

Tämä tapaus toi mieleeni toisen tapauksen aikojen takaa.

Jos Itäkeskukseen menevästä 550:stä pois jäävä kuljettaja on päättämässä päiväänsä, eikä hänellä ole tarvetta mennä varikolle, tehdään usein niin, jos ajoon menevälle kuljettajalle sopii, että lopettava kuljettaja ajaa Itäkeskukseen asti. Matkanteko nopeutuu hieman, ja uusi kuljettaja saa säädellä penkkinsä ja peilinsä omassa rauhassaan Itäkeskuksen pikapysäköintipaikalla.

Tuolloin kauan sitten tilanne oli juuri se, että lopettava kuljettaja halusi jatkaa ajamista Itäkeskukseen asti, ja tietenkin sen sallin. Itäkeskuksessa hän meni minne meni, ja minä aloin säädellä vipstaakeja oikeisiin asentoihin. Hetken päästä hän tuli takaisin, ja sanoi, että oli lukenut ajopäiväkirjaansa väärin, ja että hänen työpäivänsä seuraava ajorupeama alkaakin varikolta eikä Itäkeskuksesta.

Hänen huumorintajunsa loppui siinä vaiheessa, kun kysyin, haluaako hän ajaa takaisin varikon vaihtopysäkillekin…

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.