Hybridit kartalla

Samaa linjaa, tai jopa saman linjan samaa lähtöä päivästä toiseen käyttävät huomaavat usein, että tulevat useimmiten matkustaneeksi samanlaisella bussilla, varsinkin, jos kyseessä on sellainen linja, jossa kalusto on yhdenmukaista. Jos linjalla on erilaisia busseja, saattaa huomio kiinnittyä jopa siihen, että tietyn lähdön ajaa aina sama bussi.

Muistan, että Lontoossa erästä vanhaa moottorivaunua kuvatessani sen junalinjan vakiomatkustaja sanoi, että yleensä siinä on se sininen vaunu, vaikka sillä kerralla oli vihreä.

Joukkoliikenneharrastajat kulkevat laajemmalla alueella, eivätkä pelkästään tiettyyn aikaan, ja tunnistavat paremmin bussimallit ja yksittäiset bussit, joten heillä on laajempi tuntemus siitä, millaisia busseja milläkin linjalla pitäisi kulkea, ja milloin normaalia kalustoa on korvattu jollakin toisella. Nykyisin on helppo perehtyä myös kilpailutuskierroksilla eri linjoille tarjottuun kalustoon, ja siihen kalustoon, joka linjoille lopulta bussitehtaalta tilataan.

Joukkoliikenneharrastajienkin omaan matkustamiseen perustuvat havainnot ovat usein vain pistemäisiä, yhden tai kahden bussin havaintoja, mutta kun niitä kertyy riittävän iso joukko useammalta päivältä ja useammalta ajankohdalta, niin otoksesta tulee kattavampi. Moni tekee muistiinpanojakin, ja useimmin käytettyjen ja havainnoitujen linjojen kohdalla pystyy melkeinpä lähtö lähdöltä sanomaan, mikä bussiyksilö sen ajaa.

Jos haluaa havainnoida kaiken jollakin linjalla sillä hetkellä kulkevan kaluston, on jäätävä johonkin linjan varrelle odottamaan, ja odotettava niin kauan, että kaikki bussit ehtivät mennä havaintopaikan ohitse. Pitempien linjojen ollessa kyseessä tämä voi kestää useampia tunteja.

Nykyaikana kaiken jollakin linjalla sillä hetkellä kulkevan kaluston saa selville myös kotisohvalta istuen, kun käyttää Bussit kartalla -palvelua. Se näyttää nimensä mukaisesti bussit kartalla, ja klikkaamalla bussin merkkiä näkee, mikä bussi on kyseessä, ja millä linjalla se on.

Bussit kartallasta pystyy siis myös helposti tarkistamaan, jos joku erikoinen bussi sattuisi olemaan kulussa sillä hetkellä. Enää ei tarvitse päivystää päivittäin tien varressa löytääkseen erikoisia autoja erikoisilla linjoilla, tai selailla joukkoliikenneharrastajien keskustelupalstojen havaintoja Internetissä ja sen jälkeen yrittää saada vastauksia siihen, missä ko. bussi milloinkin mahtaisi liikkua.

Täytyy toki muistaa, että Bussit kartallassa näkyvät Helsingin osalta vain Helmi-bussit. Jos linjalla ei ole käytössä Helmiä, täytyy turvautua vanhoihin hyviin keinoihin.

Pohjolan Liikenne 651: ILL-571, Volvo 7900 Hybrid, vm. 2014. Malminkartano, Helsinki, 19.2.2015.

Pohjolan Liikenne 651: ILL-571, Volvo 7900 Hybrid, vm. 2014.
Malminkartano, Helsinki, 19.2.2015.

Lomaviikollani olin Pohjolan Liikenteen hybridibussien perässä. Sain melko hyvät tiedot muuan harrastajalta niiden lähtöajoista, ja kuvauspäivänä varmistin vielä tiedot Bussit kartallasta.

Pääsin siis Volvo 7900-hybridin kyytiin. Korimalli on eri kuin meidän talon 7700-hybrideissä, mutta alustan toiminta täysin samanlaista. Kyyti oli ainakin ensimmäisessä autossa verkkaisen tuntuista hitaasti vaihtavan I-Shift-vaihteiston ja hitaiden ovien vuoksi, mutta tietenkin kuljettajan ajotyylilläkin on merkitystä.

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että hybridibusseja pitäisi tulla liikenteeseen enemmän.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.