Joukkoliikenneyhdistysten esittelyjä

Joukkoliikenneharrastajilla on mahdollisuus harrastaa harrastustaan myös yhdistyksissä. Kuluneelle viikolle on osunut kolmen eri yhdistyksen tapahtumia, ja esittelen tässä nämä yhdistykset.

Suomen linja-autohistoriallinen seura

Edellisenä tiistaina oli Suomen linja-autohistoriallisen seuran Uudenmaan osaston illanvietto, jossa tällä kerralla katseltiin Savonlinja-konsernin busseja. Yhtiöryppään busseja katsellessa muistui mieleeni muutamia SLHS:n järjestämiä retkiä, joilla on päästy tutustumaan Savonlinjan museobussikokoelmiin. Myös uudempia kuvia (1990-luvulta eteenpäin) nähtiin, mutta niihinkin oli jo päässyt historiaa hiipimään sen verran, ettei niissä esiintyneitä linjoja enää ollut olemassa, ja autotkin olivat jo kuvien ottamisen jälkeen vaihtaneet kaupunkia.

SLHS:n alueosastojen aktiivisuusaste vaihtelee, mutta niiden järjestämät illanvietot ovat pääasiallisin toimintamuoto. Kuvienkatsojaisten lisäksi järjestellään myös retkiä ja tutustumiskäyntejä, joista esimerkiksi kelvatkoon vaikka Varsinais-Suomen osaston käynti Liedon bussitehtaalla. Osallistumisoikeutta ei kuitenkaan ole mitenkään rajattu, eli aivan hyvin helsinkiläinen harrastaja voi osallistua vaikka Tampereen tai Kuopion seudun osaston järjestämiin tapahtumiin.

Koko yhdistyksen laajuisia, hieman pitempiä matkoja ja retkiä järjestetään muutamia vuosittain. Edellinen oli tammikuinen jälkijoulumatka Viroon, ja seuraavana on vuorossa 23.-26.6.2015 kesäretki Länsi-Suomeen.

SLHS:llä on myös kymmenittäin museobusseja. Nekin ovat eri kuntoisia, eli osa on aivan raatoasteella, ja toiset täysin ajokuntoisia. Niiden kunnossapidossa on melkoinen työmäärä, joten halutessaan jäsenet pääsevät myös aktiivisesti toimimaan museobussien parissa tallitalkoiden merkeissä.

SLHS:n jäsenlehti on nimeltään Hetku, joka ilmestyy neljästi vuodessa.

Suomen rautatiehistoriallinen seura

Maanantaina oli Suomen rautatiehistoriallisen seuran kokous, jossa kuultiin esitelmiä, sekä kilpailtiin rautatietietäjä-tietokilpailussa. Kokous oli poikkeuksellisesti Hotelli Presidentissä; normaalistihan kokoonnutaan päärautatieasemalla olevan koulutuskeskuksen auditoriossa, ja tämänkertaisen kokouksen aikana saatiin myös tieto siitä, että jatkossakin ollaan Helsinki C:n tiloissa.

Maanantain ensimmäinen esitelmä koski satulatankkivetureita, joita Suomessa on käytetty lähinnä teiden, kanavien ja rautateiden rakennustyömailla ja tehdasalueilla olleilla kapearaiteisilla, usein väliaikaisilla rautateillä. Ei pidä kuitenkaan unohtaa Vr4-vetureita, joista myöhemmin tosin satulatankki poistettiin ja ne muutettiin Vr5-sarjaan. Ammensin esitelmästä paljon mielenkiintoisia teknisiä yksityiskohtia.

Esitelmien välillä oli rautatietietäjä-kilpailu, johon saa kuka tahansa jäsen osallistua. Kerhoillassa esitetään kaksikymmentä kuvaa, joihin kuhunkin liittyy kaksi kysymystä. Kuuden osakilpailun jälkeen paras palkitaan, ja neljänneksi paras saa kunnian olla seuraavan vuoden kilpailukuvat ja -kysymykset keksivä henkilö.

Toisen esitelmän aiheena oli yksityisraiteet, siis raiteet, jotka eivät kuulu valtion rataverkkoon. Osa on metsittynyt pahasti, osa puolestaan päivittäisessä käytössä, ja menossa onkin jonkinlainen projekti yksityisraiteiden haltijoiden ja valtion virastojen välisten yksityisraidesopimusten päivittämiseksi. Eri yksityisraiteista otetuista kuvista muodostui oikeastaan Rautatietietäjä-kilpailun jatkot, kun hyvinkin pienistä vihjeistä tunnistettiin paikka, josta kuva oli otettu.

SRHS on viime vuosina kokoontunut kerhoiltoihin kuusi kertaa vuodessa, ja niiden lisäksi järjestään vierailuja rautatieaiheisiin kohteisiin.

SRHS julkaisee Resiina-lehteä yhdessä Museorautatieyhdistyksen kanssa. Myös Resiina ilmestyy neljästi vuodessa.

Suomen raitiotieseura

Tiistaina oli Suomen raitiotieseuran kevätkokous, joka järjestettiin Koskelan raitiovaunuvarikolla. Tarkempana kokouspaikkana oli Kulttuuriraitiovaunu, tunnetummalta nimeltään Silakka, numeroltaan 166. Melko nopeaan tahtiin ja rutiininomaisesti kokous nuijittiin läpi, ja sen jälkeen päästiin varsinaiseen ohjelmanumeroon.

SRS:n jäsenillä oli mahdollisuus tutustua varikon tiloihin ja toimintaan. Olen kyllä varikon tiloissa ollut aikaisemminkin, mutta nyt näin ensi kertaa vaunujen pesu- ja korjaushallin. Tilat eivät olleet kovin isot, mutta suuremmat korjauksethan tehdäänkin Vallilan varikolla. Säilytyshallin puolella oli tyhjää, koska ruuhkavuorot olivat liikenteessä, mutta hiljalleen niitä alkoi saapua hallin suojiin yöksi.

SRS on sääntöjensä mukaan paikallisliikennevälineistä kiinnostuneiden yhdistys, mutta pääpaino on kuitenkin raideliikenteessä, eli raitioteissä ja sähköistetyissä rautateissä (mukaanlukien metro).

SRS:n toiminta näkyy retkinä ja tutustumiskäynteinä, kuten tämänkertainen varikkotutustuminen osoittaa, ja saatiinpa kokouksessa tieto, että jäsenet päässevät matkustamaan M300-metrojunalla ennen suurta yleisöä. Yhdistyksellä ei ole vakituisia kokoontumisia lakisääteisiä kevät- ja syyskokousta lukuunottamatta.

SRS:n jäsenlehti on nimeltään Raitio, ja siitä kolahtaa postiluukkuun muiden yhdistysten lehtien tapaan neljä numeroa vuodessa.

Internet

Yhdistystoiminnan lisäksi eräänlaista kokoontumista voi harrastaa Internetin joukkoliikenneaiheisilla keskustelupalstoilla ja sivustoilla.

Joukkoliikennefoorumi osoitteessa jlf.fi on laaja-alainen keskustelupalsta, jossa jutellaan joukkoliikennepolitiikasta ja rakennushankkeista, ja omat osastonsa on myös mm. päivittäiselle bussi-, raitiovaunu- ja junabongailulle. Siitä jo voikin päätellä, että kaikki liikennemuodot ovat edustettuina.

Resiina-lehden nettisivusto vaunut.org pitää sisällään laajan kuvagallerian ja tarjoaa paikan rautatieaiheiselle keskustelulle.

Muuta

Joukkoliikenneyhdistyksiä on enemmänkin, enkä tässä pyrkinytkään esittelemään niitä kaikkia. Jos haluatte tuoda omaa yhdistystänne esille, olette tervetulleita käyttämään kommenttikenttää.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.