Väärä järjestys

Viime aikoina olen kokenut tilanteita, joissa bussit ovat väärässä järjestyksessä.

Ensimmäisessä tapauksessa olin eräässä bussiterminaalissa. Ajoaikaa on sillä linjalla ruuhka-aikaan reippaanlaisesti, koska sen käyttämä tiestö ruuhkautuu lähes päivittäin erittäin pahoin. Sellaisina päivinä, kun ruuhkaa ei olekaan, päätepysäkeille tuppaa jäämään pitempiä taukoja.

Kyseisessä terminaalissa on toisinaan ahdasta. Bussit ovat kasvaneet terminaalin rakennusvaiheen jälkeen, joten pikapysäköintipaikka, johon ennen mahtui kaksi 12-metristä linja-autoa, onkin nyt täynnä jo yhden 15-metrisen telibussin jälkeen. Ammattikuljettajahan ei jätä bussinsa perää suojatien päälle pysäköidessään, eihän?

Tuona päivänä tilanne olikin juuri sellainen, että jokainen nurkka oli täynnä linja-autoja, ja lisää valui paikalle hiljalleen. Päätin vapauttaa oman paikkani ja ajaa laituriin saman tien, kun edellinen auto lähti. Siitä huolimatta seuraavana terminaaliin saapuneen jonon viimeiselle autolle ei löytynyt pysäköintitilaa, vaikka se kiersi terminaalin ympäri muutamaan kertaan. Sen kuljettajalla oli tarve mennä sosiaalitiloihin, ja jokin ratkaisu oli tehtävä, joten se ajoi puolentoista nykybussin mittaiseen laituriin ennen omaa lähtövuoroaan.

Edellisen samasta laiturista lähtevän bussin kuljettaja lähti pikaparkista kolme minuuttia ennen lähtöään, ja käsimerkein osoitti olevansa tyytymätön siihen, että laiturissa olikin jo hänen jälkeensä lähtevä auto. Pääsihän hän siitä perästäkin lähtemään, vaikka auto jäikin hieman poikittain, ja lastenvaunut piti nostaa kyytiin kadun tasolta. Helpommalla hän olisi päässyt, jos olisi vienyt auton lähtölaituriin heti, kun se on mahdollista. Samalla olisi helpottunut seuraavankin bussin kuljettajan asema.

Toinen kerta oli toisessa terminaalissa, joka on suunniteltu vain läpiajettavaksi. Siitä huolimatta erään liikennöitsijän busseja on pysäköity sinne siksi ajaksi, kun niiden kuljettajat ovat ruokatunneilla. Monella linjalla on myös ajantasaus siinä, ja sellaista linjaa minäkin ajoin. Kun saavuin paikalle, samassa pysäkkivälikössä seisoi toinen bussi, jonka ajantasausaika oli omani jälkeen.

Ohi olisi mahtunut muuten hyvin, mutta välikön vasemmalla puolella oli kuljettajanvaihtoon käytettävä henkilöauto, jonka vuoksi en saanut bussini etuosaa käännettyä niin pitkälle vasemmalle kuin olisin halunnut. Keula seuraavan pysäkkivälikön katoksia ja penkkejä nuollen sain kuin sainkin oikean takapyörän edellä seisovan bussin vasemman takakulman ympäri, ja tilaakin jäi bussien seinien väliin viitisen senttiä.

Tähtäillessä ja sihtaillessa olikin sitten mennyt sen verran aikaa, että edellä olleen bussin lähtöaika oli koittanut, ja se lähti jatkamaan matkaansa perässäni. Helpommalla olisin päässyt odottamalla…

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.