Vapun lisäliikenteessä

Vappu on perinteisesti ollut sellaista aikaa, jolloin pääkaupunkiseudun liikenteessä on paljon poikkeus- ja lisäliikennettä.

Vappuaattona monilla linjoilla on yöaikaan paljon lisälähtöjä, ja tänä vuonna jopa metro liikennöi pari tuntia normaalia pitempään. Ajojärjestelijöillä on melkoinen urakka saada yötöihin riittävästi kuljettajia, varsinkin, kun moni haluaisi itsekin lähteä vappuhulinoihin mukaan.

Raitioliikenne on vappuaattona poikkeusreiteillä mm. Mantan lakituksen vuoksi, ja ajamatta jääviä osuuksia korvaillaan linja-autoilla.

Myös vapunpäivänä ajetaan lisälähtöjä Kaivopuistoon suuntaavia ihmisiä varten. Liikenteessä on jopa erityisiä vappulinjoja, kuten 18V Kaivopuiston, Kampin ja Meilahden välillä, ja 10X Kirurgin, Lasipalatsin ja Oopperan välillä.

Erityisen mielenkiintoinen on linja 3X, jota vappuaattona ajetaan busseilla, ja vapunpäivänä raitiovaunuilla. Kyse tosin on kahdesta eri erikoislinjasta, eli aattona bussi korvaa raitiolinjan 3 Eiran lenkkiä, ja vapunpäivänä taas Eiran lenkillä ajetaan lisäraitiovaunuja samalla linjatunnuksella.

Myös minun osakseni tuli ajaa lisäliikennettä vappuaattona.

Kyseessä oli erään linjan erään lähdön tuplaaminen Tammiston ja Malmin välillä. HSL oli tilannut tälle välille lisäauton, koska siihen oli odotettavissa paljon koululaisia, jotka eivät olisi mahtuneet normaalin vuoron kyytiin.

Työnjohtaja antoi sellaiset ohjeet, että lisälähtöä ei tarvitsisi ajaa alusta loppuun, vaan ajaisin vain mainitun välin. Linjakilpien valinnassa minulle annettiin vapaat kädet, ja päätin Lisäliikenne- tai Tilausajo-tekstien sijaan ajaa linjan oikeilla tunnuksilla.

Vuoron arvioitu ohitusaika oli tiedossa, joten olin hyvissä ajoin edellisellä pysäkillä, ja vasta, kun normivuoro melkein vilkkui peileissä, lähdin ottamaan matkustajat kyytiin. Sitten ajoin normivuoron kanssa samaa tahtia Malmille asti, jossa onneksi myös muutama kyytiin tullut ei-koululainen jäi pois. Bussin tyhjennyttyä erkanin linjalta ja jätin normivuoron hoitamaan sen linjasivun loppuun.

Kaikki sujui siis kuin rasvattu. Silti jäi vähän huono omatunto siitä, että en ajanut linjaa alusta loppuun, vaikka moiseen tottelemattomuuteen oli lupa.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.