Classic Motor Show 2015

Tänä vuonna Classic Motor Show järjestettiin vappuna, 2.-3.5.2015. Minäkin käväisin Lahdessa: Hain pois Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran museobussin, ja tulihan siinä samalla tutustuttua myös näyttelyyn.

SLHS:n autosiirroissa pohdiskellaan aina logistiikkaa, koska yhdistyksen rahavarat eivät riitä loputtomiin, eikä tarvittavan pätevyyden omaavia kuljettajia ole joka hetki saatavana. Tällä kerralla päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että näyttelyä rakennettaessa lahtelainen henkilö hakee museobussin Helsingistä, ja jättää oman autonsa sen paikalle. Vastaavasti purkupäivänä minä menen hänen autollaan Lahteen ja tuon bussin pois.

Niinpä sunnuntaina lähdin nelostietä pitkin kohti pohjoista – autolla, jonka ohjauspyörä oli oikealla puolella. Aiemmin en ole siltä puolelta ajanut, joten ensiksi hieman jännitti, mutta muutaman varikkokierroksen jälkeen uskaltauduin liikenteen sekaan kokeilemaan, montako liikenteenjakajamerkkiä saan kaadettua. Elävästi tuli mieleeni DAB-palvelulinja-autojen kanssa vietetty aika, niissähän istuttiin kutakuinkin keskellä.

2015-05-03 12.01.35Ensimmäinen ohjelmanumero Lahdessa oli Sm2-junien kohtaaminen. Näitä junia käytetään Kotkan ja Kouvolan välisessä henkilöliikenteessä. Päivittäistä huoltoa varten ne pitää siirtää Ilmalaan, mikä tapahtuu ajamalla päivittäin yksi junapari myös Kouvolan ja Riihimäen välillä. Junat kohtaavat Lahdessa puolenpäivän maissa.

Ja sattuipa Lahden rautatieasemalla olemaan myös Hr1-höyryveturi matkallaan Mukkulasta Salpausselälle. Sekin on Classic Motor Show’hun perinteisesti kuuluva juttu.

2015-05-03 13.09.15

Näyttelyn tarkasteluunkin jäi sopivasti aikaa. Esillä oli mm. Citroën DS 19 ja Ford Taunus, ja näköjään olen mieltynyt keltaisiin autoihin (auts). Classic Motor Show on keskittynyt henkilöautojen esittelyyn, mutta oli paikalla myös muutama linja-auto ja yksi puoliperävaunuyhdistelmä.

2015-05-03 13.57.45Paluumatka Helsinkiin tapahtui siis museobussin ratissa. Ajoneuvo oli HKL:n 33, Scania-Vabis, Helkon korilla, rakennettu vuonna 1965.

Helsingin paikallisliikenteeseen varustellussa bussissa oli paljon ovia ja rahastajan istuin, mutta istumapaikkoja vain parikymmentä. Kuljettajan apuna oli ohjaustehostin keskikaupungin kadunkulmissa kääntyilyä helpottamaan, ja vaihteiden välityssuhteet olivat myös keskusta-ajoa varten. Mihin tarvitsee viitosvaihdetta, jos ei autolla koskaan ajeta maantiellä?

Museokäytössä maantieajon osuus on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Ei ollut järin mukavaa kuunnella melkein kahden tunnin ajan moottorin huutoa suurimmalla vaihteella, ja silti vauhtia oli vain 70 km/t. Onneksi oli kuulosuojaimet, ja muu liikennekin sen verran vähäistä, ettei tarvinnut paljoa tien sivuun väistellä.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.