Hääkuljetus museobussilla

AVR-11, Scania-Vabis B75, Helko, vm. 1965. Alunperin HKL:n, nykyisin SLHS:n.

AVR-11, Scania-Vabis B75, Helko, vm. 1965. Alunperin HKL:n, nykyisin SLHS:n.

Tänään olin liikkeellä SLHS:n uusimmalla museobussilla – siis viimeisimpänä hallintaan tulleella. Olin kuljettamassa hääväkeä paikasta toiseen, ja se on juuri sellaista ajoa, jota SLHS:n autoilla melko usein ajellaan. Häiden lisäksi SLHS:n kalustoa voi bongata elokuvissa ja televisiossa, yhdistyksen toimintaan liittyvissä tapahtumissa, tai jäsenten retkillä ja matkoilla.

Muutama viikko sittenhän ajoin tämän kulkuneuvon Lahdesta Helsinkiin, ja sillä reissulla sain jo mielikuvan kaupunkibussin olemattomista maantieajo-ominaisuuksista. Tällä kerralla päästelin 33:lla pitkin kaupungin katuja ja matkustajia kyydissä, joten osaan jo hieman paremmin sanoa, millainen ajettava tämä auto oikeasti on.

Scania-Vabiksen ohjaus on tehostettu, mikä ei tämän ikäisessä autossa suinkaan ole itsestäänselvyys. Hydraulisen ohjaustehostimen kanssa pitää kuitenkin olla varovainen, sillä ratin kääntäminen ääriasentoon voi vahingoittaa sitä. Myös pyörien kääntäminen väkisin saattaa rikkoa sen, eli parasta on ajaa tehostettujakin autoja kuin tehostamattomia, eli kääntää pyöriä vain auton liikkuessa.

Tässä bussissa on vain neljä vaihdetta, koska eihän kaupunkiajossa enempää tarvitse. Ykkönen on erittäin lyhyt, ja sillä vain saadaan bussin massa liikkeelle. Kakkosella liikkeelle lähteminen, varsinkin kuorman kanssa ja ylämäistä, vaatii hieman pitempää kytkimen luistattamista ja reilumpia kierroksia moottorissa. Ajovaihteeksi ykkönen sopii vain silloin, kun bussia pitää ryömittää hiljaisella nopeudella esimerkiksi hallissa. Kytkimen- ja kytkinjalansäästövaihde siis se pienin.

Scanian moottori on varsin tehokas, ja jaksaa tasamaalla vaivattomasti vetää nelosvaihteella 35 km/t:stä lähtien. Toisaalta pintakaasulla ajaminen on toisinaan hieman  hankalaa, koska syöttöpumpun toiminta on nytkyttävää. Paremmin tämä ilmiö on kuitenkin tässä autossa hallittavissa kuin Volvon B57-mallissa.

Kaiken kaikkiaan tästä bussista huokuu tarkoituksenmukaisuus raakaan kaupunkiliikenteeseen. Voin hyvin kuvitella, millaista meno on ollut, kun näillä on säälimättä kiihdytelty pysäkeiltä ja liikennevaloista liikkeelle kerta, päivä ja vuosi toisensa jälkeen.

 

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Hääkuljetus museobussilla

  1. Paluuviite: Tunga Rallyt | Rattiriemua

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.