Peruutuskamera

Helsingin Bussiliikenne 1409: XVH-472, Scania Omniexpress 320 LE, vm. 2015. Vantaa, 5.6.2015.

Helsingin Bussiliikenne 1409: XVH-472, Scania Omniexpress 320 LE, vm. 2015. Vantaa, 5.6.2015.

Lentokenttälinjoilla on vanhoja MAN-maakaasubusseja korvattu tällaisilla uusilla Scania Omniexpresseillä. MANtelit ja OE:t pyörivät ison varikon vuoroissa, mutta lentokenttälinjoilla pikkuvarikon kuljettajatkin joutuvat niitä silloin tällöin ajamaan.

Kyllä se minun mielestäni on ainakin edestäpäin ihan hienon näköinen bussi, kun kyljetkin ovat vielä kolhuttomat. Tarkempaa analyysiä ajo-ominaisuuksista lienee luvassa, kunhan saan vielä enemmän ajokokemusta eri autoyksilöistä.

Tuota autoa tuohon parkkeeratessani huomasin, että tässähän on peruutuskamera!

Linja-auton, tai minkä tahansa ison ajoneuvon, peruuttaminen on riskialtista, koska suoraan taaksepäin näkyvyys on olematon. Pakettiauton kokoiset ja vähän suuremmatkin esteet jäävät helposti huomaamatta. Siksipä mielestäni peruuttamista pitäisikin välttää kuin ruttoa.

Peruutuskamera, jos joku ei ole tiennyt, kuvaa siis auton takana olevaa näkymää, ja sen kuva välitetään kuljettajan paikalla olevaan näyttöön. Melkeinpä mikä tahansa ajateltavissa oleva este näkyy, joten peruuttamisen riskit pienenevät, vaikka eivät toki aivan nollaan asti, kun autossa sellainen on.

Liikennettä suunnittelevat tahot eivät peruutusvastaisesta asenteesta ole ilmeisesti kuulleet, vaan suunnittelevat Elielinaukion, Kampin ja Tikkurilan kaltaisia terminaaleja. Niiden puolustukseksi on toisaalta sanottava, että auton varustelusta riippumatta niissä on tarjolla suora lähetys bussin takana olevista tapahtumista (kamerat ja näytöt ovat kiinni terminaalissa eikä bussissa). Toimintahäiriöiden ja sähkökatkosten mahdollisuus on kuitenkin olemassa, ja välillä aurinkokin tekee tepposet.

Peruutuskamerat ovat HSL-alueen busseissa alkaneet yleistyä. Sitä en ala arvailemaan, onko siihen syynä niiden tuoma turvallisuus, vai se, että HSL suosii niistä kilpailutuksessa 0,2 lisäpisteen verran.

Tänään kävin Kuljetus- ja Logistiikkamessuilla. Siellä oli esillä seuraava innovaatio, nimittäin koko bussin ympäröivä kamerajärjestelmä, nimeltään Continental ProViu ASL360. Tuon yleistymistä joutunen odottamaan vuosikausia.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.