Kehäradan kesän kehitysvaiheet

Tänään, 15.6.2015, otetaan Helsingin seudun joukkoliikenteessä käyttöön kesäaikataulut, jotka ovat pääosin voimassa 9.8.2015 asti.

Uusien aikataulujen pitäisi tätä lukiessanne olla jo saatavana HSL:n WWW-sivuilta. Yksittäisten linjojen aikatauluja on saatavana myös liikennevälineistä ja HSL:n palvelupisteistä, jotka sijaitsevat Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemilla. Aikataulukirjoja ei paineta kesäksi.

Kehäradan liikenne alkaa vaiheittain 1.7. alkaen. Alla kuvataan nämä vaiheet. Jos et jaksa lukea, katso taulukko.

Linjakohtaisten kesäaikataulujen tehosteväri on vihreä. Pysäkeillä olevat kesäpysäkkiaikataulut puolestaan on painettu siniselle paperille.

Linjakohtaisten kesäaikataulujen tehosteväri on vihreä. Pysäkeillä olevat kesäpysäkkiaikataulut puolestaan on painettu siniselle paperille.

15.6. – 30.6. ovat voimassa kesäaikataulut. Kehäradalla ei ole matkustajaliikennettä.

1.7. alkaa Kehäradan liikenne. Pääasiallinen kulkuneuvo Helsinki-Vantaalle on heinäkuusta alkaen juna, ja voimaan astuvat 615:n ja 620:n harvennetut aikataulut. Matkassa on kuitenkin vielä pari mutkaa, koska Lentoaseman rautatieaseman käyttöönotto viivästyy. Aviapoliksen asemalta on järjestetty korvaava, maksuton bussikuljetus Helsinki-Vantaalle.

Viimeistään 10.7. alkaen tilanne muuttuu niin, että Lentoasema-asema avataan, mutta sen terminaalien puoleinen sisäänkäynti on suljettu. Korvaava, maksuton bussikuljetus kulkee Lentoasema-aseman Tietotien sisäänkäynniltä terminaaleille, eikä matka kävellenkään kestä viittä minuuttia kauemmin.

10.8. siirrytään ensi talven aikatauluihin. Lentokentän bussiliikenne lakkaa, ja sinne pääsee enää bussilla 615, jonka reitti muuttuu nykyisen linjan 620 mukaiseksi. (Eli oikeastaan bussilinja 620 vaihtaa numeroaan 615:ksi.) Lentoaseman aseman toinen sisäänkäynti pysyy kiinni, ja korvausbussi liikenteessä.

Myöhemmin syksyllä, loka-/marraskuussa, Lentoasema-aseman toinenkin sisäänkäynti aukeaa, ja korvaavan bussin liikennöinti lakkaa.

Kehärata vaikuttaa myös Kivistön alueen bussilinjoihin. Niille on vain yhdet kesäaikataulut, mutta varsinainen liityntäliikenne Kivistön rautatieasemalta alkaa vasta talviaikataulujen myötä 10.8. Nykyistä linjastoa ei voi sanoa junaliityntään sopivaksi.

Koko tätä sotkua seuratessa olen entistä enemmän sitä mieltä, että Kehäradan avaamista olisi pitänyt lykätä, jotta Vantaan suuri joukkoliikenneuudistus olisi tehty yhdellä kertarysäyksellä.

Johtuuko tämän sotkun kehittyminen siitä, että viivästymisen vuoksi Kivistön asuntomessujen automaattibussilaivasto ei pääsisi kulkemaan?

Vai johtuuko tämän sotkun kehittyminen siitä, että viivästymisen vuoksi Helsingin rautatieaseman Kehärata-laskuriin pitäisi panna lisää päiviä?

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.