Länsi-Suomen kesäretki, 1. päivä

Tänään alkoi Suomen linja-autohistoriallisen seuran kesäretki. Tarkoituksena on kiertää Länsi-Suomen liikennöitsijöitä ja muitakin kohteita.

Retkibussina oli Transdevin 700, eli vuonna 2009 valmistunut Iveco. Se on peräisin niiltä ajoilta, kun Veolialla oli toimintaa Seinäjoen ja Porin seuduilla, mutta nykyisin se on varsin vähällä käytöllä. Matkamittariinkin on kertynyt vasta 205 Mm.

image

Someron tallin katolla kasvaa metsää.

Ensiksi ajoimme Somerolle, jossa säilytetään SLHS:n autoja. Suorin tie olisi vienyt Pusulan sivuitse, tietä 280, mutta nyt jatkoimmekin moottoritietä Suomusjärvelle asti ja sieltä Kiikalan kautta Somerolle (tie 2410). Syy ei tainnut käydä ilmi, mutta nyt pääsimme ainakin ajamaan Lohjan tunneleiden läpi, mitä en pitänyt yhtään huonona asiana.

SLHS:n autot ovat Pohjolan liikenteen tallissa. Alunperin tämä kiinteistö on ollut Someron linjan, ja sen säilytyshalli on maakellarimainen, tallin katolla kasvaa metsää. Sen ansiosta sisällä on talvella lämmintä ja kesällä viileää, eikä isoja lämmitys- tai viilennyslaitteita tarvita, mikä säästää kustannuksissakin.

Säilytyshallin lisäksi on erillisessä rakennuksessa yksi pilttuu bussin pesuun ja toinen korjaukseen. Lopun tilan toisesta talosta on vallannut katsastuskonttori, tosin toisessa kerroksessa on kuljettajien taukohuone.

Somerolla meille esiteltiin kaikki tallissa olleet museobussit, ja esittelykierroksen jälkeen saimme kyydin ABC:lle Westendin Linjan Scania-Vabis B55 / Helkolla vm. 1965.

image

Volvo 9700 oli vm. 2008.

.

Sen jälkeen ajoimme Turkuun, tarkemmin ottaen Vesman Liikenteen pihaan, jossa saimme pikaisen esittelyn toiminnasta, joka on alkanut 1920-luvulla Vihdin ja Helsingin väliltä. Nykyisin autoja on kymmenkunta, kun Turun alueen paikallisliikenne myytiin pois 1990-luvulla.

Kiinteistön ensimmäinen osa on 1970-luvulta ja sitä on laajennettu 1990-luvulla. Siellä on Vesman bussien lisäksi muidenkin firmojen autoja vuokralla.

image

Seuraava tutustumiskohde oli Vinkkilässä eli Vehmaalla J. E. Simola, joka on perustettu 1962. Taksiliikennettä kyllä on harjoitettu jo sotien jälkeisestä ajasta lähtien. Yhdeksällä autolla ajetaan nykyisin tilausajoa ja joitakin koululaisvuoroja.

Kävimme Vinkkilän kirkolla museobussilla. Kyseessä oli vuoden 1964 Volvo B715 / Boxer, joka juuri edellisenä päivänä oli saatu katsastettua ensi kertaa sitten 1970-luvun. Entisöintityöhän on tehty Buslandilla Virossa.

B715 ei ole koskaan ollut kovin yleinen alustamalli Suomessa. Sehän on tavallaan Volvo B615:n eli Viking-Volvon hetkuversio, eli moottoria on siirretty eteenpäin, reilusti etuakselin etupuolelle. Alusta on varsin kevytrakenteinen, ja kun sen päälle rakennetaan raskas kori, rungot tahtoivat katkeilla. B715 on saanut harrastajien keskuudessa lempinimen ”Heikko-Hetku”.

Täytyykin olla tyytyväinen, että edes tämä yksi yksilö on säilynyt jälkipolville.

image

Päivän viimeinen kohde oli Satakunnan liikenne Huittisissa. Satakunnan liikenne on perustettu 1.5.1936. Koiviston auto -konsernin osa siitä tuli 2007.

Pihalle meitä varten oli järjestetty komea museoajoneuvorivistö, ja myös varikon sisätiloihin pääsi tutustumaan. Kahvitarjoilukin oli järjestetty Tampereen kaupunkiliikennettä ajavan, nosturilla nostetun auton ääreen. Tämä auto oli nimenomaan linjan 25 vakiokalustoa, ja sehän on juuri se linja, jota Onnibussin piti ryhtyä ajamaan.

Kävimme ajelulla kahdella eri autolla, eli Espoon auton vm. 1963 Volvo B615 / Wiimalla, sekä Lauttakylän linjan vm. 1969 Volvo B58 / Kutterilla.

image

Pyörät täytyy pitää pyörimässä, vaikka bussi olisikin korjaamolla?

Siirtyminen Huittisista Harjavaltaan (Harjavallalle? Harjavalle?) tapahtui Lauttakylän liikenteen vm. 1977 Scania BF111 / Kutterilla. Tämän auton olen kyllä nähnyt liikenteessä, mutten ole sillä aikaisemmin matkustanut, joten hotellillemenovaihtoehdoista se oli helppo valita. Autolla on ajettu melko vähän, mikä selittyy sillä, ettei se koskaan ole ollut pikavuorokäytössä. Varustelukin on vakiovuoromainen, esimerkiksi selkänojat eivät ole säädettävät.

Yövymme Hotelli Hiitteenharjussa. Muistan käyneeni täällä tilausajoaikoinani. Huoneet ovat erillisissä rivitaloissa, ja tuolloin olin jopa ihan tässä samassa rakennuksessa. Niin tarkkaan en muista, että osaisin sanoa, onko huonekin sama.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset, SLHS:n Länsi-Suomen retki 2015 Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.