Länsi-Suomen kesäretki, 2. päivä

Suomen linja-autohistoriallisen seuran Länsi-Suomen kesäretken toinen päivä alkoi tutustumisella Lavian koriteollisuus- ja linja-automuseoon, joka toimii entisissä V. Keto-Seppälän tiloissa.

Toiminta tontilla on alkanut vuonna 1935, vaikka sen aikainen rakennus ei olekaan enää jäljellä. Oikeaa linja-autoliikennöintiäkin sieltä on ollut vielä tänä keväänä, kun Kankaanpään tilausliikenteen kouluvuoron tallipaikka oli Lavialla.

Koritehdas aloitti toimintansa sotien jälkeen, kun Keto-Seppälää ei jostain syystä otettu mukaan Ajokki-koritehtaan osakkaaksi. Vuonna 1982 rakennettiin Lavialla viimeiset korit, jotka olivat samalla viimeiset Suomessa valmistetut puukehäiset linja-auton korit.

image

Timo Lehtonen esittelee vasarruskonetta.

Museossa oppaana oli Timo Lehtonen, joka huumoripitoiseen tyyliinsä esitteli ja esitelmöi linja-autojen valmistusmateriaaleista ja -tekniikoista. Meille kerrottiin mm. saarnen ja tammen eroista ja vasarruskoneista, joilla tehtiin autojen valmistuksessa tarvittavia, kaarevia peltiosia.

Myös tallissa olevat bussit esiteltiin, ja ihailimme Gardner-varamoottoreita ja pienempiäkin varaosia, joita on kerrostunut rakennusten tiloihin eri aikakausilta.

image

"Volvo?" "No, this is an International!"

Ainakin minulle tärkeä nähtävyys oli kaksikerroksinen, oikealta ajettava Lontoon bussi, joka oli siirretty pilketehtaaseen. Pilkkeittähän tarvittiin häkäpönttöautoihin, ja niitäkin siis tehtiin omalla tontilla. Tehdas on palanut ainakin kolme kertaa, mikä vain todistaa tuotteiden laadun puolesta.

Lavialla olisi viihtynyt vaikka kuinka kauan mukavaa tarinointia kuunnellessa, mutta kello kävi, ja meidän oli lähettävä kohti Parkanoa. Bussissamme oli Nobinan lahjoittamoa varaosia, jotka olivat menossa SLHS:n Parkanon korjaamolle.

image

Tilausajon rahtina varaosakasa.

Lounastauon jälkeen selvisi, että kuorman purkuun oli aikaa pari tuntia, koska seuraavan kohteen isännälle ei sopinutkaan aikataulun aikaistaminen. Ylimääräiseksi käyntikohteeksi otettiin Parkanon automuseo.

image

Ford Touring (musta), Chrysler 50 Phaeton (keltainen), Rover P4 (harnaa(hko)), VW Kupla.

Automuseossa kiinnostavin kohde oli mielestäni konehevonen, jonka valmistajan ehdin jo unohtaa. Ajoneuvon suunnittelussa meni jo niin moni asia pieleen, ettei siitä koskaan tullut sellaista hevosen korvaajaa, jollaiseksi se isoin odotuksin kuviteltiin.

Kesken automuseovierailun tuli ilmoitus, että seuraavan kohteen isäntä pystti kuin pystyikin ottamaan meidät vastaan aikaisemmin kuin oli alunperin sovittu. Lähdimme kiireesti purkamaan varaosat, ja nopeasti se kävikin, koska käsiä oli enemmän kuin lastatessa. Huono puoli tässä oli se, että ne jäivät lattialle sikin sokin, ja Parkanon talkooväen pitää nyt järjestellä ne uudelleen, mikä on turhaa työtä…

image

Myös A. Lamminmäen varikon rakennukset noudattavat yhtiön värimaailma.

SLHS:n Parkanon toimipistettä vastapäätä sijaitsee A. Lamminmäki -niminen liikennöitsijä. Se on ns. uusi firma, toiminta alkoi vuonna 1987 yhdestä punaisesta pikkubussista, josta se on laajentunut nykyiseen 27 autoon (josta 14 isoa bussia). Liikennekenttä on Pirkanmaalla ja Satakunnassa, mutta tilausajoa ajetaan ulkomaita myöten.

image

Renaultin perillinen: Iveco Irisbus Megalys tai Magelys tai mitä näitä nyt on.

Seuraavaksi oli minun vuoroni tarttua Ivecon rattiin, kun ajoin ryhmämme Seinäjoen kautta Sieviin. Täytyy sanoa, että parempiakin autoja olen ajanut. Ajoasentoa en saanut ahtaassa ohjaamossa ollenkaan kohdalleen, ja liki neljän tunnin ajon aikana paikat kyllä jo kipeytyivät. 50 km/h:n ja 80 km/h:n nopeuksilla moottori kävi melko korkeilla kierroksilla, eli vaihteiston välityksetkin on valittu pieleen. Satoikin, ja tuuli voimakkaasti sivusta, eli kyllä ajaminen työstä kävi.

image

Kamusen talli.

Sievissä kävimme pikaisesti tervehtimässä Oulun eteläisen alueosaston aktiivisia jäseniä ja SLHS:n museobussia (Volvo B58 / Wiima M300 vm. 1976) Kamusen Liikenteen tallilla. Nähtävänä oli myös Volvo B10M / Wiima Finlandia.

Sievistä olikin enää lyhyt matka hotellillemme Nivalaan. Täkäläisellä nuorisolla ei näköjään, tai oikeestaan kuulemma ole muuta tekemistä kuin vonguttaa auton moottoria ja vinguttaa renkaita hotellin ohi kulkevalla kadulla. Hiljeni se mekkala kuitenkin jossakin vaiheessa tätä kirjoittaessani.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset, SLHS:n Länsi-Suomen retki 2015 Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.