Länsi-Suomen kesäretki, 3. päivä

Suomen linja-autohistoriallisen seuran Länsi-Suomen kesäretki jatkui tänään.

image

Heikkilän liikenne 1: Leyland Leopard / Wilson / Ajokki, vm. 1977.

Ajokkinamme oli vuoden 1977 Leyland Leopard / Ajokki, jonka omistaja on Heikkilän liikenne. Autossa on puoliautomaattinen Wilson-vaihteisto, jossa ei ole kytkinpoljinta ja vaihteen valitseminen tapahtuu pienellä tikulla. Vaihteiston tekniikka on samanlainen kuin perinteisessä automaattivaihteistossa planeettapyörästöineen, mutta käytettävä vaihde valitaan käsin eikä automaattisesti.

Päivän oppaamme oli Markku Heikkilä, jonka huumorikkaan selostuksen kuunteleminen oli mukavaa. Lisäksi hän tunsi varsin monia linja-autoalan ihmisiä tältä seudulta.

image

Heikkilän oma yritys, Heikkilän liikenne, on perustettu vuonna 1994. Isoja linjureita sillä on ollut vuodesta 2003 lähtien, ja tällä hetkellä busseja on kahdeksan kappaletta. Omistajaperheen ja kolmen varsinaisen työntekijän voimin yhtiö ajaa taksi- ja palveluliikennettä sekä tilausajoa, joita on hieman yli puolet ajoista. Lisäksi on vasta alkanut (tai vasta alkamassa?) joitakin koululaisvuoroja Kärsämäen suunnalla.

image

Paakinaho 28: Scania K113 / Lahti, vm. 1995.

Seuraavaksi ajoimme Paakinahon tallille. Veljekset Paakinaho on toiminut vuodesta 1924 alkaen. Sota-aikana busseja oli viisi kappaletta, ja toiminta lähti laajenemaan 1950-luvulla. Nyt, neljännen sukupolven vetäessä toimintaa, linja-autoja on 26 kappaletta.

Tallilla oli tietenkin joitakin autoja, mm. entinen Espoon auto, jolla ajettiinkin muutama kierros edestakaisin.

image

Oulaisten liikenne 3: Volvo B10M / Carrus Fifty, vm. 1994, ex. Suomen turistiauto.

Oulaisten Liikenne oli päivän kolmas yritys. Pirttijärven veljekset liikennöitsivät erikseen, ensimmäisenä liikenteen aloitti Joonas vuonna 1936. Yhteinen osakeyhtiö perustettiin loppuvuodesta 1953. Yhtiö on laajentunut konserniksi ostamalla muita firmoja, joiden nimi varsin usein alkoi K-kirjaimella. Tällä hetkellä autoja on noin 90 kappaletta, ja niistä 60:lle on tallipaikka sisätiloissa.

Ensin kävimme Oulaisten liikenteen Ylivieskan tallilla, jossa oli mm. kaksi Suomen turistiautolta ostettua Carrus Fiftyä.

image

Vasemmalla Oulaisten liikenne: Volvo B58 / Wiima, vm. 1979. Oikealla joku Scania / Ajokki.

Oulaisissa joimme konttorilla kahvit, ja varikolta löytyi toinen Oulaisten liikenteen museoautoista, korkea Wiima M400, jota tosin ei saatu ulos virran vähyyden takia.

image

Oulaisten liikenne: Scania BF111 / Lahti, vm. 1976.

Lopuksi siirryimme Haapavedelle. Matkalla meitä osoiteltiin videokameroilla, sillä Leyland-kerholla oli menossa jonkinlainen elokuvaprojekti, ja kuljettajaamme ja opastamme haastateltiin. Lisäksi päivän mittaan otettiin muutamia ulkokuvia matkustajia täynnä olevasta Leukusta.

Haapavedelläkin oli Oulaisten liikenteen museoauto, tällä kerralla Lahti 20. Sekin pysytteli tiukasti hallin suojissa, koska toinen auto oli edessä.

image

Vasemmalla Scania B86S / Lahti, vm. 1976. Keskellä Scania F112 / Wiima, vm.1984. Oikealla Scania F112 / Wiima, vm. 1985. Kaikki kolme ovat Paakinahon käyttöautoja!

Muutaman sadan metrin päässä oli myös Paakinahon Haapaveden talli. Siellä olikin paljon nähtävää, mm. kaksi 1980-luvun etumoottorista Hetku-Scaniaa, sekä vuoden 1976 Bulldog-Scania, myös etumoottorinen. Kaikilla edelleen ajetaan linjaa kouluvuoden aikana, koska ne toimivat huonokuntoisilla sorateillä ja pakkasissa paremmin kuin uudemmat autot!

Haapavedeltä ei ajo takaisin Nivalaan kauaa kestänyt. Ilta oli vapaa, joten tarkkailimme tietenkin hotellin edessä sijaitsevan linja-autoliikennettä, ja jokunen kävi rautatieasemalla olemassa seuraamatta tavarajunien kohtaamista. Sen siitä saa, kun haluaa etsiä paremman kuvauspaikan juuri ennen junan tuloa…

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset, SLHS:n Länsi-Suomen retki 2015 Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.