Ajetut linjat: 11 Herttoniemi(M) – Mustikkamaa(Korkeasaari)

Olen vielä jonkin aikaa lomalla, joten lisään tähän väliin hieman vanhempaa materiaalia.

HKL-Bussiliikenne 9931: TYB-783, Volvo 7000 (B7L), vm. 1999. Huomatkaa tariffikyltti ja etulinjakilpi.

HKL-Bussiliikenne 9931: TYB-783, Volvo 7000 (B7L), vm. 1999. Huomatkaa tariffikyltti ja etulinjakilpi.
Mustikkamaa, Helsinki, 27.7.2003

Aikoinaan perustettiin Korkeasaaren turisteja varten linja 11, joka lähti Herttoniemen metroasemalta. (Siitä huolimatta se ei ollut metron liityntälinja.)

Urani alkuaikoina työpaikallani oli vielä kunnolliset linjavaalit. Ajot oli jaoteltu ajosarjoihin, joissa oli työ- ja vapaapäivien rytmistä riippuen yhdestä kymmeneen erilaista työpäivää, joita ajettiin tietyn kaavan mukaan. Ajosarjat jaettiin senioriteettiperiaatteella, eli pisimpään talossa ollut sai valita ensin, seuraavaksi tullut valitsi jäljelle jääneistä, ja samaan tapaan jokainen kuljettaja sai omalla vuorollaan ottaa haluamansa ajot. Linjavaaleihin liittyi paljon muitakin yksityiskohtia, mutta niihin en tässä tarkastelussa paneudu. Nykyisinhän se menee melkein niin, että kaikki ajavat kaikkea.

Minä sain tuolloin sarjan, jossa tuota 11:tä oli.

11:n aikataulu ei noudattanut aikataulukausia, vaan Korkeasaaren kesäkausi alkoi ennen kuin HKL:n kesäaikataulut astuivat voimaan, ja jatkui syksyllä pitempään. Tästä johtuen ajon ja työajan päättymisen väliin jäi aikaa, kun sekä Korkeasaari että HKL olivat talviaikatauluissa. Säännöt määräsivät, että jos vara-aikaa oli yli puoli tuntia, piti ilmoittautua työnjohtajalle. Tunnollisesti kävin joka sunnuntai kertomassa, että vara-aikaa on jäljellä, ja ihan yhtä tunnollisesti sain joka sunnuntai lähteä kotiin reilusti ennen työajan loppua.

11:n varrella oli varsin monta hidastustöyssyä. Olen jo unohtanut, kuinka monta, mutta päivän aikana tuli pompittua satoja kertoja. Autoissakaan ei useimmiten ollut jousitettua istuinta.

Toinen reitin varren mielenkiintoinen kohta oli Ståhlbergintien, Svinhufvudintien ja Kyösti Kallion tien risteyksen kiertoristeys, jota moni erehtyi pitämään liikenneympyränä (kiertoliittymänä). Liikenneympyrän merkkiä tai kärkikolmiota ei ole, joten tämä on tasa-arvoinen risteys, jossa vasemmalta tulijalla on väistämisvelvollisuus.

Myöhemmin linja 11 siirrettiin lähtemään Rautatientorilta, ja vielä myöhemmin linjanumero lakkasi olemasta, kun linja 16 siirrettiin kulkemaan Korkeasaaren portille.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Ajetut linjat: 11 Herttoniemi(M) – Mustikkamaa(Korkeasaari)

  1. Ilkka Jorasmaa sanoo:

    Töyssyjä oli ainakin loppuvaiheessa Helbin ajoissa 10 kpl/suunta. Itse usein ajoin kyseistä linjaa ja taisin tehdä jonkinlaisen ennätyksenkin sillä kun otin 9 rattaat/lastenvaunut kyytiin kahdella perättäisellä vuorolla molemmilla. Ei sinne autoon oikein muita sitten enää mahtunutkaan, tosin ei ollut tulossakaan. 😉

    • Rattiriemu sanoo:

      Nyttemmin taitaa olla Vuosaaren linja 96 kaikkein hidastustöyssyisin. Satojen pomppujen ilmiö korostuu tuollaisilla lyhyillä linjoilla, joilla ajetaan jopa kymmeniä kierroksia päivässä.

      Minäkin muistan kyllä hyvin tuon lastenvaunupaljouden.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.