SRHS:n Kehäratajunailu

Kehäradalla on nyt liikennöity hieman yli viikon ajan. Olen loman aikana käynyt matkustamassa siellä useita kertoja, mm. avajaispäivänä. Tähän tekstiin kirjailen kokemuksia Suomen rautatiehistoriallisen seuran Kehäratajunailun tahdissa.

Helsingissä Kehäratajunailuun kokoontui lopulta parisenkymmentä henkeä. Määrä oli juuri sopiva, sillä nyt kaikki pääsivät osallisiksi asemien esittelyistä ilman äänentoistolaitteiden apua, ja isomman joukon kanssa mm. siirtymiset maanpinnalle ja takaisin olisivat saattaneet kestää kauemmin kuin niihin varatun vartin (jonka oli määrittelyt junien vuoroväli).

Myyrmäen aseman väri- ja äänimaailma ovat päivittyneet Kehäradan myötä.

Myyrmäen aseman väri- ja äänimaailma ovat päivittyneet Kehäradan myötä.

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli Myyrmäen asema, joka toki on ollut olemassa jo 1970-luvulta alkaen, mutta nyt se on remontoitu lähes kymmeniä vuosia kestäneen alennustilan, rappion ja hyljeksinnän jälkeen. Sisätilojen graffitein maalatut seinät ovat vaihtuneet hassuin kuvin maalatuiksi seiniksi. Liukuportaiden paikalla ollut tyhjä paikka on vaihtunut liukuportaiksi, jotka eivät toimi. Mutta hei, ääntä on saatu maailmaan lisää: matkustajien käytössä on piano ja epäselvästi mumisevat hissit!

Myyrmäen remontti on ollut perusteellisempi laituritasolla, jossa koko rata päällysrakenteineen on rakennettu uudelleen. Uskoisin, että myös betonirakenteita, joiden päällä rata kulkee, on myös paranneltu.

Rautatietietäjäkilpailun osanottajat varmasti arvaisivat, että tämä kuva on otettu Vantaankoskella.

Rautatietietäjäkilpailun osanottajat varmasti arvaisivat, että tämä kuva on otettu Vantaankoskella.

Toinen pysähdyspaikka oli Vantaankoski, joka valmistui Martinlaakson radan päätepisteeksi vuonna 1991. Sitä ennenhän tämän kaupunkiliikenneradan pohjoisin piste oli Martinlaakson voimalaitoksella, Martinkyläntien varrella, ja uutta rataa Vantaankosken asemalle ei tarvittu montaakaan sataa metriä.

Vantaankosken asema on myös uudistettu. Penkkien tuulensuojalevyjen oranssi väri piristää mukavasti muuten melko harmaan oloista asemaa.

Vantaankosken ja Vehkalan väli on Kehäradan uuden osuuden lyhin, vain 1093 tariffimetriä.

Vehkalan aseman portaikossa orastaa vihreää.

Vehkalan aseman portaikossa orastaa vihreää.

Vehkala oli uuden osuuden ensimmäinen pysähdys. Ruotsinkieliseksi nimeksi väitettiin lähteestä riippuen joko Veckal tai Veckals; näistä ensinmainittu on oikein. Alunperin nimeksi kaavailtiin Myllymäkeä, mutta se ei käynyt, koska rataverkolla on jo sen niminen asema, nimittäin Ähtärissä (joka on ruotsiksi muuten Etseri).

Vehkalan kävijämäärät ovat ja tulevat pitään olemaan varsin vähäiset, koska alueella ei asu kovinkaan paljon ihmisiä, ja se sijaitsee lentomelualueella, joten uutta asutusta ei ole luvassakaan. Vartin vierailummekin aikana lounaan suuntaan nousi useita lentokoneita. Lähinnä siitä kai kaavaillaan Vantaan Piilaaksoa, ja tavoitellaan toimistorakentamista.

Vehkalan portaikossa oli vihreitä tolppia. Muuten kyseessä oli aivan tavanomainen, kaksiraiteinen, miehittämätön lähiliikenteen asema, joita mahtuu 156 krossiin. Edes lippuautomaatteja ei ole, koska vanhoja automaatteja ei ole enää saatavana, eikä HSL:n uuden lippujärjestelmän automaatteja ole vielä alettu asentaa. Matkakorttien lukulaitteetkin sijaitsevat junissa, toisin kuin metroasemilla.

Petaksessa pysähtyminen ei ollut mahdollista, koska siellä ei ole vielä asemaakaan. Raiteiden keskelle on kuitenkin jätetty tilaa laiturille, jos sellainen joskus myöhemmin päätetään rakentaa.

Kivistön asema on toisesta suunnasta katsottaessa vihreä, toisesta oranssi.

Kivistön asema on toisesta suunnasta katsottaessa vihreä, toisesta oranssi.

Kivistön asema piti alunperin rakentaa maan päälle, mutta ainakaan minulle ei selvinnyt syy, miksi se nyt cut-and-cover-tyyppisesti maan alla on. Laituritaso on käytännössä valmis, mutta maan pinnalla on vielä varsin keskeneräistä, ja kaiken valmistuttuakin aseman päällä tulee pitkään sijaitsemaan varmastikin tuulinen kiviaukio.

Aseman vierellä pienessä syvennyksessä kulkee baanamainen pikapyörätie, jota pitkin tulevat kulkemaan myös automaattibussit asuntomessualueelle. Sellainen pienikokoinen, vihivaunun tavoin ilman kuljettajaa kulkeva tilataksi olikin näytillä Kehäradan avajaisjuhlallisuuksissa. Tilataksiksi kutsuin sitä siksi, että istumapaikkoja on kuudelle ja seisomapaikkoja vain muutamalle. Ei tuollaisella minkään runkolinjan matkustajia kuljeteta mitenkään, joten ainakin tässä vaiheessa pelko meidän linja-auton kuljettajien työpaikkojen häviämisestä on mielestäni turha.

Kivistön aseman maanpäälliset rakennukset ovat eri suunnasta eri värisiä. Seinästä sojottaa pienin välimatkoin ulospäin levyjä, joiden toinen puoli on vihreä, ja toinen oranssi.

Kehäratajunailupäivänä laiturilla kuulutettiin junien pysähtyvän laiturin keskiosaan. Tämä oli selvä parannus avajaispäivän tilanteeseen, jolloin ihmiset juoksivat kolmen junayksikön mittaisilla laitureilla yksiyksikköisen junan perässä viivyttäen matkantekoa. Toisaalta laiturin keskiosaa ei oltu merkitty mitenkään, joten siinä suhteessa opeteltavaa on metroliikenteestä, jossa lyhyen junan pysähdyspaikka on itsestäänselvä, jos vain osaa kulkea silmät auki.

Lapinkylä on myöskin pelkkä asemavaraus. Siellä ei raiteiden väliin ei oltu edes jätetty tilaa, joten jos sinne joskus asema rakennetaan, se tultaneen toteuttamaan reunalaitureilla eikä keskilaitureilla, kuten muut Kehäradan uuden osuuden asemat.

Ruusumäen liikennepaikka on periaatteessa valmis, ja se onkin ainoa paikka Kehäradalla, jossa on sivuraiteita. Matkustajapysähdyksiä siellä ei kuitenkaan tulla tekemään, vaan sivuraide on varattu vain työkoneiden ja sen semmoisten sulkeutumispaikaksi.

Viinikkala on myöskin vain asemavaraus, ilmeisesti Helsinki-Vantaan lentokentän kolmatta terminaalia varten. Tunneliin on kyllä jätetty tilaa, mutta aluksi se jää kaisaniemimäiseksi haamuasemaksi.

Aviapoliksen vinohississä on Metron tunnelmaa ja avarat näköalat.

Aviapoliksen vinohississä on Metron tunnelmaa ja avarat näköalat.

Seuraavaksi saavutaan Aviapolikseen. Kivistöstä Aviapolikseen on 6,835 tariffikilometriä, ja se on Kehäradan pisin asemaväli ainakin siihen asti, kunnes väliasemat on rakennettu.

Aviapoliin asemaan pääsin jo tutustumaan pelastautumisharjoituksen aikana. Uutena nähtävänä ja kokeiltavana oli kuitenkin itäpäädyn vinohissi. (Vinohissiksi minä sitä sanon, koska siinä on vastapainona vastapaino eikä toinen vaunu, kuten funikulaareissa.) Sellaisia on tietenkin jo nähty Sörnäisten, Hakaniemen ja Rautatientorin metroasemilla, mutta parasta tässä toteutuksessa on näköala. Hissin ovissa on isot ikkunat, ja niistä on mukava seurata matkantekoa vinossa kuilussa. Vastaavasti lähes koko hissikuilu on lasia, joten hissin kulkua pystyy seuraamaan ulkopuoleltakin erittäin hyvin.

Aviapolis on selvästi metromaisin Kehäradan asemista. Juna ottaa sähkönsäkin virtakiskosta, vaikka se onkin junan yläpuolella. Tämä panee miettimään, mikä oikeastaan on metron ja lähijunan ero. Minun mielestäni eroa ei ole, ja sen takia minusta kaupunkiratoja kulkevat lähijunat pitäisikin maalata oranssiksi, eikä liloiksi, kuten HSL on suunnitellut. Toisaalta, onhan yksi metroyksikkö jo mainosteipattu lilalla värillä, joten ehkä muutos tapahtuukin toisin päin?

Aviapoliksen jälkeen ohitettiin jälleen kaksi potentiaalista pysähdyspaikkaa. Ensimmäiseksi Lentoaseman rautatieasema, joka tätä kirjoittaessanikin on vielä suljettu. Sen verran ehtii havaita junan lipuessa hiljalleen työtään tekevien rakennushenkilöiden ohi, että Lentoasema-asemalla aseman nimikyltin teksti on sininen, kun se Aviapoliksessa oli punainen, ja että seinille on tulossa enemmän taidetta kuin Aviapolikseen, jossa taiteellisia puolestaan ovat valaisimet.

Ruskeasanta on vain asemavaraus, joten sekin tulee olemaan vain haamuasema. Se sijaitsee sopivasti Tuusulanväylän alla, joten yksi sen isoista tehtävistä varmaankin tulee olemaan esimerkiksi Hyrylästä saapuvien bussien liityntäasemana toimiminen.

Leinelän asema on tyypillinen kaupunkiradan kaksiraiteinen asema, jonka tehosteväri on vihreä.

Leinelän asema on tyypillinen kaupunkiradan kaksiraiteinen asema, jonka tehosteväri on vihreä.

Ennen Leinelään saapumista automaattikuuluttaja sekosi ja väitti meidän saapuvan Hiekkaharjuun, ja hetken päästä jo Tikkurilaan. Konduktööri yritti paikata tilannetta kertomalla kuuluvalla äänellä, että seuraavana oli vasta Leinelä, mutta siitä huolimatta muutama ihminen oli jäämässä pois väärällä asemalla, ja muutama jopa jäikin pois ennen aikojaan.

Leinelästä ollaan tekemässä taidekaupunginosaa, ja se näkyikin taiteena aseman betonisessa tukimuurissa, ja veistoksena liikenneympyrän keskellä. Asema on hyvin samankaltainen kuin Vantaankoskella, mutta tehostevärinä on vihreä.

Juuri nämä värierot lämmittävätkin sydäntäni. Vaikka asemat ovat kuitenkin toiminnoiltaan samanlaisia, niin pienillä eroilla saadaan aikaan se, että ainakin vakiomatkustajat tietävät heti, minkä aseman kohdalla ollaan, vaikka nimikyltti ei sattuisikaan heti silmään.

Tikkurilaan mahtuu vielä muutama lisäraide.

Tikkurilaan mahtuu vielä muutama lisäraide.

Kehäratajunailu päättyi Tikkurilaan, johon on rakennettu uusi liike- ja matkakeskus Dixi. Joka paikka ei vieläkään ole siellä valmis, ja taitaa käydä niin, että kun asema on lopullisesti valmistunut, aletaan toisesta päästä repiä paikkoja auki, ja esimerkiksi rakentamaan itälaitaan lisäraiteita, joille onkin kaukonäköisesti jätetty tilaa.

Junamatkailun jälkeen osa matkaajista jäi Tikkurilaan jatkoille. Minulla oli muuta tekemistä raitiovaunujen poikkeusreittien ja korvausbussien kokemisen parissa.

(EDIT: Vantaankoski – Vehkala on Kehäradan uuden osuuden lyhin väli. Koko Kehäradan lyhin väli on Louhela – Martinlaakso, vain 820 metriä, ja Martinlaakso – Vantaankoskikin on vain 897 metriä. Tietojen lähde: http://vaunut.org/haku. Kiitos virheen osoittamisesta virheen osoittaneelle.)

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.