Raitiotietöitä ja äksäbusseja

Sunnuntaihin sisältyi myös korvaus- ja poikkeusreittiharrastamista.

Sunnuntain ja aikaisen maanantaiaamun aikana vaihdettiin kiskoja Siltasaarenkadulla Kaisaniemen kiertoristeyksen ja Pitkänsillan välillä. Siitä johtuen raitiovaunut eivät päässeet kulkemaan Hakaniemen kautta, ja ajamatta jäänyt osuus korvattiin busseilla 3X ja 9X.

HelB 1019, CHL-502, Scania K230 / Lahti ScaLa, vm. 2010. Auto on alunperin hankittu Herttoniemen liityntälinjoille. Pasila, 5.7.2015.

HelB 1019, CHL-502, Scania K230 / Lahti ScaLa, vm. 2010. Auto on alunperin hankittu Herttoniemen liityntälinjoille. Pasila, 5.7.2015.

Sunnuntaiaamuna kävin matkustamassa raitiovaunuja korvaavilla bussilinjoilla erään kollegan kyydissä. Minun on työkaverina tietenkin helppo mennä istuskelemaan ja turisemaan joutavia useammaksikin kierrokseksi, vaikka muuten tuollainen yhden linjan sahaaminen ei mielestäni ole parasta ajanvietettä, koska sitä saa töissä tehdä niin paljon, että monesti jopa tylsistyy. Eipä yhdessä ja samassa bussissa aikaa viettääkseen kuitenkaan tarvitse olla töissä joukkoliikennealalla, ja toisinaan olen nähnyt kuljettajien seurana sukulaisia ja jopa joukkoliikenneharrastajia (ja olinhan minäkin sellainen parikymmentä vuotta sitten). Omakin kokemukseni kertoo, että työpäivät kuluvat kuin siivillä, kun ei tarvitse yksin tylsistyä.

Olin liikkeellä niin aikaisin, että matkustajia ei ollut vielä kovinkaan paljon. Aikataulu oli hyvin löysä, ja taukoja jäi kumpaankin päähän linjaa. Kun alkoi vilkastua, matkustajien joukossa oli sellaisiakin, jotka eivät kaikesta houkuttelusta huolimatta millään uskaltaneet bussin kyytiin, vaikkei siltä pysäkiltä olisi edes raitiovaunuja kulkenut.

Illalla minulla oli aikaa käydä matkustamassa raitioliikenteen poikkeusreiteillä. Lähinnä kiinnostivat sellaiset vaihdeyhteydet ja raiteet, joilla ei normaalisti ole liikennettä.

Seiskojen poikkeuspoikkeusreitti kulki niin, että Mäkelänkadulta käännyttiin Sturenkadulle länteen. Ensimmäinen kohta, jossa ei vakinaista liikennettä ole, oli Urheilutalolla, kun käännyttiin Helsinginkadulle oikealle, kohti Oopperaa.

Jos Helsinginkadulta haluaa kääntyä Mannerheimitielle pohjoiseen, ainoa vaihtoehto on jatkaa Helsinginkadun ja Mannerheimintien risteyksen yli suoraan, ja sen jälkeen Ruusulankadun, Sibeliuksenkadun ja Töölön ratapihan kautta Mannerheimintielle. Kaikilla reitin raiteilla olen muistaakseni matkustanut, mutta nyt erikoista oli se, että vaihteet eivät ole sähkökäyttöisiä, ja kuljettajan piti moneen kertaan käydä kääntelemässä niitä vaihderaudalla.

Kolmonen ja kuutonen kääntyivät Helsinginkadulta Mannerheimintielle etelään. Tämä kääntymissuuntahan ei ole normaalin liikenteen käytössä.

Maanantaina raitiotietyöt oli saatu siihen malliin, että Pitkänsillan yli pääsi jo ajamaan, mutta vastaavasti osuus Kaisaniemen kiertoristeyksestä Kaivokadulle oli suljettu. Niinpä linjat ajoivat Kruununhaan kautta.

Kuutonen oli maanantaina ainut kiinnostanut linja, koska se kääntyi Aleksanterinkadulta Mannerheimintielle etelään. Voi olla, että en ole siitä siihen suuntaan tai päinvastoin koskaan ennen kääntynyt. Pitäisi alkaa pitää kirjaa…

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.