Höyryvetureita Itä-Suomessa, 1. osa

Torstaina ja perjantaina ajelin tuhatkunta kilometriä höyryveturien perässä. Sivutuotteena yritin saada kuvan Dr16-veturista, mutta jouduin tyytymään muutamaan Dv12-otokseen.

Joensuussa oli 10.7.2015 lämpimänä kaksi höyryveturia (Hv3 995 ja Hr1 1009).

Joensuussa oli 9.-10.7.2015 lämpimänä kaksi höyryveturia (Hv3 995 ja Hr1 1009).

Jutun juju oli se, että joukko brittirautatieharrastajia oli matkailemassa Suomessa noin viikon ajan, ja heitä varten järjestettiin monenlaisia höyryjunia. Torstain aikana he olivat liikkeellä Itä-Suomessa.

Museojunan ja tavarajunan kohtaus Alapitkällä 9.7.2015.

Museojunan ja tavarajunan kohtaus Alapitkällä 9.7.2015.

Minä lähdin liikkeelle torstaina vasta iltapäivän puolelle, ja ehdin Hv3-vetoista junaa vastaan Alapitkälle, joka sijaitsee Kuopion pohjoispuolelle. Siellä museojunan (MUS1948) piti kohdata tavarajuna (T4059), ja kohtaus toteutuikin, kuten kuvasta voi todeta. Tähänkin tavarajunaan olin hieman toivonut Dr16-veturia, mutta Dv12-pari siellä oli. Pettymys ei kuitenkaan ollut suuren suuri, sillä kumpikin veturi oli vielä punaisessa värityksessä, ja mikä parasta, johtoveturissa ei vielä ollut turvateippauksia. Muutenkin 26-sarjalaisten ulkonäkö oli varsin kauhtunut.

Saavuin asemalle niihin aikoihin, kun edellinen etelään menevä Sr1-vetoinen tavarajuna kolisteli ohitse. Siitä en onnistunut saamaan kuvaa, koska kyseessähän oli retken ensimmäinen kuvauspaikka, ja kamerakin oli vielä tukevasti laukussa.

Sen enempiä junakohtauksia ei torstaina ollutkaan, vaan seurailin junaa, ja kuvailin sitä sopivissa paikoissa. Pöljässä oli junaa vastaan tullut varsin paljon ihmisiä, ja vesityksen aikana livahdin junan edelle Sänkimäkeen. Ukkonen jyrisi, sadekuuroja ropisi, ja sateenkaaria loisti. Siitä huolimatta yksikään pilvi ei suostunut menemään auringon eteen sopivalla hetkellä, ja vastavaloon otetusta kuvasta ei tullut omistamallani kameravarustuksellani kovin hyvä.

Juankoskella junassa matkustaneita harrastajia varten tehtiin kuvausliikkeellelähtö, ja kun muutama heistä kiirehti valitsemani kuvauspaikan ohi, ehdin brittitapojen mukaisesti vaihtaa heidän kanssaan muutaman sanan – säästä, tietenkin.

Tämän jälkeen sain vielä kuvat rautatien ylittäviltä maantiesilloilta Luikonlahdesta ja Luikonlahden ja Maarianvaaran väliltä. Oudossakummussa kävin veturitallien lähettyvillä. Viinijärvellä harrastettiin rinnakkainajoa veturin kanssa kartanlukijan paikalla istuneen henkilön iloksi.

Museojuna juna Joensuun ristikkosillalla.

Hv3-vetoinen juna Joensuun ristikkosillalla, jonka keskimmäinen osa on nostettava. 9.7.2015.

Junan saapuessa Joensuuhun olin vastassa aseman pohjoispuolisilla ristikkosilloilla, ja sen jälkeen kävin vielä Joensuun asemalla aistimassa tunnelmaa. Museojunan siirtoon sivuraiteelle oltiin valmistautumassa, mutta silti kesti melkein tunnin ajan, ennen kuin toiminta alkoi, koska muutakin junaliikennettä tuli ja meni, ja sopivaa raidetta valikoitiin. Tässä vaiheessa ohi kulki myös Dr16-veturipari tavarajunassa, mutta jostakin syystä senkin tilaisuuden onnistuin päästämään ohitse.

Toiminnan hiljentyessä oli aika toivottaa muutamalle tunnelmoimaan jääneelle engelsmannille hyvät yöt ja vetäytyä yöpuulle.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.