Uusi, uljas ahdas Rautatientori

Kuvauspäivänä Rautatientorilla oli toiseksi läntisin välikkö jo saatu auki, mutta toiseksi itäisintä välikköä ei vielä oltu suljettu. 21.7.2015.

Kuvauspäivänä Rautatientorilla oli toiseksi läntisin välikkö jo saatu auki, mutta sen laiturit eivät vielä olleet käytössä, eikä toiseksi itäisintä välikköä oltu vielä suljettu. 21.7.2015.

Rautatientorilla on tällä hetkellä meneillään laituriremontti, mikä hankaloittaa kuljettajien mahdollisuuksia toimia oikein ja sääntöjen mukaisesti. Minäkin voin Rautatientorin hullunmyllyssä pyörineenä todistaa, että etenkin ruuhka-aikaan siellä on ahdasta, siis siinä mielessä, että busseja on liikaa ja laituri- ja pikapysäköintipaikkoja liian vähän.

Tässä mielessä tämä rakennustyön aika on hankalaa, kun kolme laituria ja neljä pikapysäköintipaikkaa kerrallaan on pois käytöstä. Kun työt saadaan valmiiksi, tilanne helpottaa, mutta ainakin siihen asti, vaikka tietenkin sen jälkeenkin, pyytäisin kollegoilta ymmärrystä ja kykyä ottaa muidenkin kuljettajien tarpeet huomioon, olemmehan kaikki samassa veneessä.

Laitureiden pituudesta lähtee pois noin puoli bussinmittaa. Rautatientori, 21.7.2015.

Laitureiden pituudesta lähtee pois noin puoli bussinmittaa. Rautatientori, 21.7.2015.

Nyt laitureita ollaan leventämässä ja lyhentämässä, mikä tarkoittaa, että bussien käytettävissä oleva tila lyhenee ja kapenee. Kapeus tekee sen, että kuljettajien on oltava entistä tarkempina sen suhteen, että bussi ei jäisi laiturille tai pikapysäköintipaikalle vinoon, ja että se olisi aivan kanttikiven vieressä, mutta tilan lyhentäminen vaikeuttaa tavoitteen saavuttamista. Jos ennen vaikka laituriin 8 ja 9 väliin mahtui ajamaan etuperin yhden auton, niin uudessa järjestelyssä pitää joko peruuttaa taskuun, mikä ei ole mahdollista, jos vasemmalle puolelle on pysäköity busseja, tai ajaa etuperin sillä tavalla, että oikea etupyörä kiertää jalkakäytävän kautta, mikä oikeastaan vesittää koko parannuksen idean.

Kun kaikki työt on saatu valmiiksi, meillä on uusi, uljas, kahdella eri tavalla ahdas Rautatientori!


Ongelmat eivät siis ratkea, kun uudistus valmistuu, noin 10.8. Sen sijaan pitää tyytyä hoitamaan oireita, ja kirjoitin tähän loppuun vielä muutaman sekavan ajatuksen sopivista lääkkeistä.

Tällä hetkellä kuljettajien ohjeistus on se, että Kansallisteatterin edustan jättölaitureihin voi jättää matkustajat, jos laiturialueella ei ole tilaa. Tässä järjestelyssä on se ongelma, että Rautatientorille saapuessani minulla ei ole mitään mahdollisuuksia selvittää, onko laiturialueella tilaa. Siksi minun mielestäni pitäisikin sääntö muuttaa niin, että Kansallisteatterin eteen voi (tai peräti pitää) jättää aina.

Jos teatteri olisi määrätty jättöpaikaksi, vähenisivät uskoakseni ne tilanteet, että kuljettaja jatkaa laiturialueen puolelle, ja jos ei siellä olekaan tilaa, jättää matkustajat bussien ajoväylälle. (Huom! Tieliikennelaki 29§ 2. mom.)

Nykyisessä mallissa ongelmana on sekin, että jotkut kollegat käyttävät Kansallisteatterin edustaa pikapysäköintipaikkana, ilmeisesti siinä pelossa, ettei varsinaisia pikaparkkipaikkoja olekaan vapaana. Kuljettajia voisi ohjeistaa ajamaan lähtölaituriin heti, kun se on mahdollista, eli käytännössä heti, kun edellinen samasta laiturista lähtevä auto on lähtenyt. Näin toimien pikaparkkiruutuja riittää useammalle bussille.

Ja vielä loppujen lopuksi voisi maalauttaa pysäkeille ja pikapysäköintipaikoille ruudut. Nyt näen ihan liian paljon sitäkin, että pikaparkkipaikalle on auto pysäköity ruokatunninkin ajaksi sen verran eteen tai taakse, että se vie käytännössä kahden auton tilan.


Remontin viimeinen vaihe on alkamassa 27.7.2015. Edellinen vaihe on jo saatu valmiiksi, ja kaikki väliköt ovat tätä kirjoittaessani käytettävissä. Kuljettajilla on vähän aikaa hengähtää ennen viimeistä, kirjaimellista, puristusta.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.