Ulosajovalvontaa

Sijaiskuljettajien tehtäviin kuuluu toisinaan myös ulosajovalvontaa. Ulosajovalvonta on töihin saapuvien kuljettajien ilmoittautumisten vastaanottamista, ja sen tarkoituksena on varmistaa, että aamulla ja iltapäiväruuhkan alussa jokaiseen vuoroon (bussiin) tulee ensimmäinen kuljettaja.

Käytännössä ulosajovalvonta on vuorokirjojen liikkeiden tarkkailua. Tässä yhteydessä ei ole tarpeen puhua tarkemmin siitä, mikä on vuorokirja tai -kansio, vaan riittää, kun ymmärtää, että vuoro tarkoittaa yhtä bussia, ja jokaisen vuoron, eli bussin, mukana kulkee tuo maaginen kirjanen tai kansio. Kun kansio on hyllyssä, vuoro (bussi), ei ole liikenteessä, ja kun kansio ei ole hyllyssä, vuoro (bussi) on liikenteessä.

Ennen neljää suurin osa busseista on vielä lähtemättä. Pikkuvarikko, 11.11.2014.

Ennen neljää suurin osa busseista on vielä lähtemättä. Pikkuvarikko, 11.11.2014.

Joskus kuljettaja unohtaa tuoda vuorokirjan bussista hyllyyn illalla päivänsä päätteeksi. Se käy ilmi viimeistään aamulla, kun aloittava kuljettaja etsii sitä.

Joskus aamulla aloittava kuljettaja ei tulekaan töihin. Se käy ilmi viimeistään silloin, kun joku vuorokirja ei lähdekään liikkeelle.

Todennäköisyys sille, että kaksi edellä mainittua asiaa tapahtuu yhtä aikaa, on varmaankin melko pieni. Siis että illalla bussin liikenteestä pois tuova kuljettaja jättääkin epähuomiossa vuorokirjan bussiin, ja että aamulla pommiin nukkunutta kuljettajaa ei osata kaivata, koska vuorokirja on poissa ja bussi täten mukamas liikenteessä.

On se skenaario pienestä todennäköisyydestään huolimatta toteutunutkin. Nyttemmin on olemassa proseduureja, jotka estävät tuollaisen tapauksen esiintymisen.

Kumpaa tässä nyt pitikään ruksata? Pikkuvarikko, 22.11.2014.

Kumpaa tässä nyt pitikään ruksata? Pikkuvarikko, 22.11.2014.

Kerronpa vielä muutaman huvittavan anekdootin ulosajovalvonnan piiristä.

Eräänä arkiaamuna olin lopettelemassa lentokenttälinjan yövuoron ajamista. Tämä bussi saapuu takaisin varikolle niihin aikoihin, kun varikolta jo lähtee muita vuoroja ulos, ja ulosajovalvoja on työtään tekemässä.

Sain palautettua vuorokirjan hyllyyn niin, ettei ulosajovalvoja huomannut. Kun hän tuli kahvikuppiaan hakemasta, hän alkoi kuumeisesti etsiä nimeäni ulosajolistalta. Muutamaan kertaan hän kysyi, minkä vuoron aion ottaa, eikä uskonut, kun juksasin ilmoittamalla sen vuoron, millä olin aloittava seuraavana päivänä (tai hänen kannaltaan samana iltapäivänä).

Tuo kyseinen lentokenttävuoro on semmoinen, että se lähtee aamulla varikolta liikenteeseen, ennen kuin se on edellisen päivän ajoista edes tullut. Tämän vuoksi se ajetaan joka toinen päivä eri autolla, ja myös vuorokirjoja on kaksi.

Eräänä toisena aamuna ulosajovalvoja ei tiennyt tästä. Hätäännys oli suuri, kun hän huomasi, että edellisen päivän vuorokirja oli vielä hyllyssä, vaikka vuoro oli merkitty lähteneeksi muutamaa tuntia aikaisemmin. Sen päivän vuorokirja oli kuitenkin aamulla asianmukaisesti noudettu, ja vuoro oli liikenteessä, joten tilanteen selvittyä hän jatkoi kahvinjuontia rauhallisin mielin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.