Pohjoismaiset Rattimestaruuskisat 2015, 1. päivä

Tämän vuoden Suomen Rattimestaruuskisoissa jäin seitsemännelle sijalle, ja vain kuusi parasta lähtee edustamaan Suomea Pohjoismaiden mestaruuskisoihin. Nyt kävi kuitenkin valitettavasti niin, että eräs kuudesta parhaasta ei päässyt matkalle mukaan, joten niinpä minäkin pakkasin tänä aamuna mukaan kolme vaatekertaa ja läksin lentokentälle ja Norjaan.

Lento oli SAS:n numerolla, mutta sen lensi Blue1 Boeing 717:llä. Minulla ei ollut osaa eikä arpaa istumapaikkavalinnan suhteen, joten päädyin koneen etuosaan, keskimmäiselle istuimelle. Ehkä siitä johtui se, että kone tuntui varsin hiljaiselta, 717:n moottorithan ovat rungon peräosassa. Joka tapauksessa asematasolla kiihdyteltiin reippaan tuntuisesti, jos kohta varsinainen lähtökiito oli tavanomaisen mittainen. Lasku Gardermoenin kentälle oli niin jämäkkä, että voisin kuvitella, että autoland oli käytössä, ja uskoa vahvistaa maan tasolla siellä täällä leijunut sumu.

Joukkueemme majoittuu Lillestrømin lähiössä, joka sijaitsee noin 18 kilometriä Oslosta itään. Hotelli osoittautui hyväksi: Huonekin järjestyi jo aamupäivästä, ja tilavassa lukaalissa kaikki toimii kuten toivoa sopii. Ikkuna on sivukadulle päin, joten meteliäkään ei liene kovin paljon luvassa.

Lillestrømin ja Oslon keskustan välillä voi matkustaa lähijunalla. Niistä nopeammat taittavat matkan tunnelin läpi reilussa kymmenessä minuutissa, ja vuorovälikin on varsin tiuha, koska useat eri puolille Suur-Osloa liikennöivät junalinjat yhtyvät juuri Lillestrømissä. Uusia Flirtejä (2011-13) näissä junissa käytetään, ja sellaisella minäkin hurautin kaupungin ytimeen.

Olen käynyt Norjan pääkaupungissa muutaman kerran ennenkin, mutta en ole Oslon metroon kuitenkaan koskaan tutustunut. Nyt oli sen aika.

image

Ensiksi kävin matkustamassa postitorven muotoisen ympyrälinjan, joka lenkkinsä pohjoisosassa vaihtaa linjanumeroa. Samalla numerolla ei ajeta, koska osa junista käännetään numeronvaihtoasemalla takaisin tulosuuntaansa, ja juuri sellaista tapausta pääsinkin tarkkailemaan. Keskustan tunneliosuuden jälkeen rata on jo maan pinnalla, ja kääntöraide on asemalaiturin päästä erittäin hyvin havainnoitavissa. Kuvassa huomiota herättää kasvillisuus raiteiden välissä, ja kun jatkoin matkaa länsikautta päärautatieasemalle, myös jyrkkää mäkeä laskeutuvaa rataa ympäröivä, tiheä pensaikko pisti silmään. Helsingissä katsellaan vain meluaitoja tai moottorikatua…

image

Lopun iltapäivän vietin Holmenkollenin radalla. Sen on alunperin rakentanut yksityinen rautatieyhtiö vuonna 1898, ja se oli Norjan ensimmäinen sähkörautatie. Vuonna 1991 se liitettiin osaksi Oslon raitioteitä, ja muutos metrolinjaksi tapahtui 2000-luvun lopulla. Holmenkollenbanan on tämän historiansa johdosta ihan erilainen maailma kuin linjat 4/6. Koko rata on käytännössä jyrkkää nousua (tai laskua) ja mutkaa, ja nopeudet ovat sen mukaisia. Sitä liikennöidään lyhyillä, kolmivaunuisilla junilla, ja nekin ovat liian pitkiä laitureihin, joten takimmaisten vaunujen ovet eivät aukea. Radalla on tasoristeyksiäkin! Ja se kasvillisuus tunkee niin lähelle, että koskee vaunujen seiniin…

image

Holmenkollenin hyppyrimäen päältä ei paljon maisemia nähnyt, koska oli pilvistä, mutta tulipa taas matkustettua yhdellä vinohissillä. Alas olisi päässyt köysiradallakin, mutta niin kiire minulla ei ollut takaisin hotellille huomisen rattimestaruuskilpailuradan tehtävien paperistatutkimistilaisuuteen.

Oslo S:ltä Lillestrømiinkin valitsin hitaan, maan pinnalla kulkeneen L1-linjan, jonka AnsaldoBreda-juna (sarja 72, vm. 2002) oli tupaten täynnä. Eteläkaakon suuntaan oli samoihin aikoihin lähdössä 69-sarjalainen 1980-luvulta, ja halu lähteä sen kyydissä seikkailulle meinasi käydä ylitsepääsemättömäksi…

Kategoria(t): PM-rattimestaruus 2015 Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.